4450 wyświetlenia
1100 wyrazów
Atrybut rel=”canonical” [linki kanoniczne]

Atrybut rel=”canonical” [linki kanoniczne]

Przeczytasz w 5 minut i 30 sekund 2019.08.11 | Aktualizacja: 2023.07.23
Atrybut rel=”canonical” [linki kanoniczne]

W tym poradniku dowiesz się czym jest atrybut rel=”canonical” tzw. linki kanoniczne oraz jak, po co i kiedy stosować je na stronie na przykładzie WordPress.

Atrybut rel=”canonical” i linki kanoniczne

Na naszym blogu możesz znaleźć wiele przydatnych artykułów opisujących różne atrybuty stosowane w języku HTML. Poniżej znajdziesz listę wszystkich z nich, w których także znacznie szerzej opisujemy samą definicję atrybutu rel.

Ten poradnik poświęcony jest atrybutowi znanemu jako rel=”canonical” lub po prostu link kanoniczny. Na sam początek zacznijmy jednak od definicji Google na temat linków kanonicznych, która mówi, że:

Kanoniczny adres URL to adres strony, którą Google uznaje za najbardziej reprezentatywną spośród zbioru duplikatów stron w Twojej witrynie.

Jest to więc rodzaj linka, umieszczanego gdzieś w kodzie strony (o tym za chwilę), którego celem jest przekazaniu robotowi Google takiej informacji:

Hej Robocie Google! Dodając tę stronę do wyszukiwarki proszę zasugeruj się tym linkiem, który jest dla mnie najważniejszy.

Przykłady link kanoniczny, umieszczony w nagłówku kodu strony wygląda następująco:

<link rel="canonical" href="https://siriuspro.pl" />

Oczywiście link kanoniczny może być różny dla każdej podstrony, jednak w tym przypadku zmienia się tylko adres URL pomiędzy cudzysłowami.

Po co stosować rel=”canonical”

Linki kanoniczne powinny stosowane być zawsze wtedy kiedy istnieje potrzeba szczególnego wskazania robotowi Google, który adres URL powinien być zaindeksowany. Stosując na stronie atrybut rel=”canonical” jednoznacznie wskazujesz Google, która strona jest oryginalna lub powstała jako pierwsza.

Linki kanoniczne, czyli takie z atrybutem rel=”canonical” najczęściej stosowane są do uniknięcia indeksowania np. powielonych treści obniżających pozycję strony w Google. Jest to dobra praktyka, która stosowana zamienne z przekierowaniem 301 pozwala zapobiegać zjawisku duplicate content.

Kiedy stosować rel=”canonical”

Wiesz już w jakim celu stosuje się linki kanoniczne. Teraz pokażemy Ci w jakich sytuacjach warto dodać do nagłówka strony tag rel=”canonical”.

Aby zobrazować lepiej tą sytuację załóżmy, że z jakiegoś powodu ten poradnik widoczny jest pod trzema różnymi adresami URL np.:

  1. https://siriuspro.pl/rel-canonical-linki-kanoniczne
  2. https://siriuspro.pl/atrybut-rel-canonical
  3. https://siriuspro.pl/canonical-linki-kanoniczne

W tej sytuacji, domyślnie robot Google zaindeksuje każdy z powyższych adresów i najprawdopodobniej wszystkie z nich uzyskają niższe pozycje w wyszukiwarce z powodu braku unikalnego contentu. W celu uniknięcia takiej sytuacji należałoby dodać na każdej podstronie link kanoniczny kierujący do tego samego adresu URL np. https://siriuspro.pl/rel-canonical-linki-kanoniczne.

Na takiej karze od Google cierpi zazwyczaj cała strona, a dodatkowo tak zaindeksowana strona może wpłynąć na pojawienie się zjawiska kanibalizacji słów kluczowych. Stosując więc linki kanoniczne na stronie prowadzisz robota Google za rękę mówiąc co warto, a czego nie warto indeksować.

Dobrym przykładem prawidłowego zastosowania linków kanonicznych sytuacja, w której np. dana podstrona posiada kilka różnych wersji np.:

  1. Wersję do druku.
  2. W formacie PDF.
  3. Dostosowaną do AMP.

W tej sytuacji również, każdy z trzech adresów powinien zawierać link kanoniczny prowadzący do oryginalnej podstrony.

Zapamiętaj to koniecznie w kontekście linków kanonicznych:

Linki kanoniczne nie przekazują mocy SEO i nigdy nie powinny być stosowane do tego celu.

Z tego też powodu linki kanoniczne nie powinny być stosowane w sytuacji zmiany www oraz protokołu https:// (wbrew temu co można przeczytać polskich w artykułach na ten temat znajdujących się w TOP10 w Google).

Jak dodać linki kanoniczne

Stosowanie linków kanonicznych, czyli takich z atrybutem rel=”canonical” jest bardzo proste, bowiem sprowadza się do dodania jednej linijki kodu w nagłówku strony.

Wróćmy więc do hipotetycznej sytuacji, w które posiadamy identyczną podstronę prezentowaną na dwóch różnych adresach URL. W celu dodania linku kanonicznego, należy w każdej z nich, dodać taką samą linijkę kodu, która musisz znaleźć się w nagłówku strony pomiędzy <head> a </head> np.:

<link rel="canonical" href="{tutaj wstaw adres URL linku kanonicznego" />

Pamiętaj, aby link kanoniczny był taki sam dla każdej z podstron.

Oczywiście atrybut rel=”canonical” możesz dodać do więcej niż dwóch, czy trzech podstron – ilość jest nieograniczona. Linki kanoniczne mogą bowiem wskazywać same na siebie, jednak jeżeli struktura witryny jest poprawna i nie występuje zjawisko duplicate content to nie jest to zazwyczaj potrzebne, choć może pomóc w utrzymaniu porządku na stronie.

Atrybut rel="canonical" [linki kanoniczne]

Poprawnie dodany link kanoniczny w kodzie strony.

Linki kanoniczne w WordPress

Aby szybko i poprawnie dodać linki kanoniczne w WordPress koniecznie zaopatrz się we wtyczkę Yoast SEO.

Za pomocą wspomnianej wtyczki atrybut rel=”canonical” możesz dodać na każdej podstronie w sekcji Zaawansowane wtyczki Yoast SEO. Wystarczy wpisać dowolny adres w polu Kanoniczny URL i zapisać stronę.

Atrybut rel="canonical" [linki kanoniczne] - WordPress

Linki kanoniczne w WordPress i wtyczce Yoast SEO.

Rel=”canonical” w nagłówku HTTP

Linki kanoniczne możesz dodać także w nagłówku HTTP dla dokumentów innych niż HTML np. PDF. Aby to zrobić należy skonfigurować serwer strony w taki sposób, aby zwracając nagłówek HTTP znajdował się tam atrybut rel=”canonical” tak jak w przypadku tradycyjnej metody.

Rel=”canonical” w mapie strony

Istnieje jeszcze bardzo jedna, sprytna metoda na stosowanie linków kanonicznych bez potrzeby dodawania ich w kodzie strony. Polega ona bowiem na dodaniu wybranych adresów URL do mapy strony w Search Console. Takie linki Google traktuje zawsze jako linki kanoniczne.

Atrybut rel="canonical" [linki kanoniczne] - Google Search Console

Dodawanie linków kanonicznych w mapie strony w Google Search Console.

Linki kanoniczne a przekierowanie 301

Na sam koniec rozprawimy się jeszcze z linkami kanonicznymi w kontekście przekierowań 301. Chociaż metody te są naprzemiennie stosowane ich przeznaczenie jest zupełnie różne. I tak linki kanoniczne powinny być stosowane zawsze wtedy kiedy użytkownik faktycznie może odwiedzić stronę pod więcej niż jednym adresem podczas, gdy przekierowanie 301 stosuję się w sytuacji np. chcesz permanentnie usunąć pozostałe adres i pozostawić tylko jeden, który uzyskać całą moc SEO pozostałych linków.

W żadnej sytuacji nie traktuj linków kanonicznych tak samo jak przekierowania 301.

Redirect 301 ma zdecydowanie większą moc SEO i wpływ na pozycjonowanie, aniżeli link kanoniczny.

Zobacz także nasz artykuł o przekierowaniu 302 oraz tym czy różni się redirect 301 od 302.

Jesteśmy by pomagać

Skorzystaj z natychmiastowej pomocy ekspertów WordPress. Wyślij nam wiadomość za pomocą formularza kontaktowego i opisz nam swój problem lub to czego potrzebujesz.

Nazwa firmy
Sirius Pro

Dane firmy
ul. Grzybowska 87
00-844 Warszawa

Identyfikator
PL 9111958679
Zgody i prywatność
Sprawdź i wybierz, które dane może przechowywać ta strona internetowa w plikach cookies, pamięci lokalnej i sesji przeglądarki internetowej
Podstawowe funkcjonowanie strony Do poprawnego korzystania z tej strony wymagane jest anonimowe przechowywanie niektórych danych dotyczących jej wyglądu oraz sposobu działania