W tym poradniku dowiesz się czym jest atrybut rel=”canonical” tzw. linki kanoniczne oraz jak, po co i kiedy stosować je na stronie na przykładzie WordPress.
Atrybut rel=”canonical” i linki kanoniczne
Na naszym blogu możesz znaleźć wiele przydatnych artykułów opisujących różne atrybuty stosowane w języku HTML. Poniżej znajdziesz listę wszystkich z nich, w których także znacznie szerzej opisujemy samą definicję atrybutu rel
.
- Atrybuty HTML [spis atrybutów HTML]
- Atrybut loading=”lazy”
- Atrybut fetchPriority
- Atrybut rel=”prefetch”
- Atrybut rel=”preconnect”
- Atrybut rel=”preload”
- Atrybuty rel=”sponsored”
- Atrybut rel=”canonical” [linki kanoniczne]
- Atrybut rel=”dns-prefetch”
- Atrybut rel=”alternate” hreflang=”x-default”
- Atrybuty rel=”noopener” i rel=”noreferrer”
- Linki dofollow vs linki nofollow
Ten poradnik poświęcony jest atrybutowi znanemu jako rel=”canonical” lub po prostu link kanoniczny. Na sam początek zacznijmy jednak od definicji Google na temat linków kanonicznych, która mówi, że:
Kanoniczny adres URL to adres strony, którą Google uznaje za najbardziej reprezentatywną spośród zbioru duplikatów stron w Twojej witrynie.
Jest to więc rodzaj linka, umieszczanego gdzieś w kodzie strony (o tym za chwilę), którego celem jest przekazaniu robotowi Google takiej informacji:
Hej Robocie Google! Dodając tę stronę do wyszukiwarki proszę zasugeruj się tym linkiem, który jest dla mnie najważniejszy.
Przykłady link kanoniczny, umieszczony w nagłówku kodu strony wygląda następująco:
<link rel="canonical" href="https://siriuspro.pl" />
Oczywiście link kanoniczny może być różny dla każdej podstrony, jednak w tym przypadku zmienia się tylko adres URL pomiędzy cudzysłowami.
Po co stosować rel=”canonical”
Linki kanoniczne powinny stosowane być zawsze wtedy kiedy istnieje potrzeba szczególnego wskazania robotowi Google, który adres URL powinien być zaindeksowany. Stosując na stronie atrybut rel=”canonical” jednoznacznie wskazujesz Google, która strona jest oryginalna lub powstała jako pierwsza.
Linki kanoniczne, czyli takie z atrybutem rel=”canonical” najczęściej stosowane są do uniknięcia indeksowania np. powielonych treści obniżających pozycję strony w Google. Jest to dobra praktyka, która stosowana zamienne z przekierowaniem 301 pozwala zapobiegać zjawisku duplicate content.
Kiedy stosować rel=”canonical”
Wiesz już w jakim celu stosuje się linki kanoniczne. Teraz pokażemy Ci w jakich sytuacjach warto dodać do nagłówka strony tag rel=”canonical”.
Aby zobrazować lepiej tą sytuację załóżmy, że z jakiegoś powodu ten poradnik widoczny jest pod trzema różnymi adresami URL np.:
- https://siriuspro.pl/rel-canonical-linki-kanoniczne
- https://siriuspro.pl/atrybut-rel-canonical
- https://siriuspro.pl/canonical-linki-kanoniczne
W tej sytuacji, domyślnie robot Google zaindeksuje każdy z powyższych adresów i najprawdopodobniej wszystkie z nich uzyskają niższe pozycje w wyszukiwarce z powodu braku unikalnego contentu. W celu uniknięcia takiej sytuacji należałoby dodać na każdej podstronie link kanoniczny kierujący do tego samego adresu URL np. https://siriuspro.pl/rel-canonical-linki-kanoniczne.
Na takiej karze od Google cierpi zazwyczaj cała strona, a dodatkowo tak zaindeksowana strona może wpłynąć na pojawienie się zjawiska kanibalizacji słów kluczowych. Stosując więc linki kanoniczne na stronie prowadzisz robota Google za rękę mówiąc co warto, a czego nie warto indeksować.
Dobrym przykładem prawidłowego zastosowania linków kanonicznych sytuacja, w której np. dana podstrona posiada kilka różnych wersji np.:
- Wersję do druku.
- W formacie PDF.
- Dostosowaną do AMP.
W tej sytuacji również, każdy z trzech adresów powinien zawierać link kanoniczny prowadzący do oryginalnej podstrony.
Zapamiętaj to koniecznie w kontekście linków kanonicznych:
Linki kanoniczne nie przekazują mocy SEO i nigdy nie powinny być stosowane do tego celu.
Z tego też powodu linki kanoniczne nie powinny być stosowane w sytuacji zmiany www oraz protokołu https:// (wbrew temu co można przeczytać polskich w artykułach na ten temat znajdujących się w TOP10 w Google).
Jak dodać linki kanoniczne
Stosowanie linków kanonicznych, czyli takich z atrybutem rel=”canonical” jest bardzo proste, bowiem sprowadza się do dodania jednej linijki kodu w nagłówku strony.
Wróćmy więc do hipotetycznej sytuacji, w które posiadamy identyczną podstronę prezentowaną na dwóch różnych adresach URL. W celu dodania linku kanonicznego, należy w każdej z nich, dodać taką samą linijkę kodu, która musisz znaleźć się w nagłówku strony pomiędzy <head> a </head> np.:
<link rel="canonical" href="{tutaj wstaw adres URL linku kanonicznego" />
Pamiętaj, aby link kanoniczny był taki sam dla każdej z podstron.
Oczywiście atrybut rel=”canonical” możesz dodać do więcej niż dwóch, czy trzech podstron – ilość jest nieograniczona. Linki kanoniczne mogą bowiem wskazywać same na siebie, jednak jeżeli struktura witryny jest poprawna i nie występuje zjawisko duplicate content to nie jest to zazwyczaj potrzebne, choć może pomóc w utrzymaniu porządku na stronie.
![Atrybut rel="canonical" [linki kanoniczne] Atrybut rel="canonical" [linki kanoniczne]](https://siriuspro.pl/wp-content/uploads/rel-canonical-linki-kanoniczne-stosowanie.webp)
Poprawnie dodany link kanoniczny w kodzie strony.
Linki kanoniczne w WordPress
Aby szybko i poprawnie dodać linki kanoniczne w WordPress koniecznie zaopatrz się we wtyczkę Yoast SEO.
Za pomocą wspomnianej wtyczki atrybut rel=”canonical” możesz dodać na każdej podstronie w sekcji Zaawansowane wtyczki Yoast SEO. Wystarczy wpisać dowolny adres w polu Kanoniczny URL i zapisać stronę.
![Atrybut rel="canonical" [linki kanoniczne] - WordPress Atrybut rel="canonical" [linki kanoniczne] - WordPress](https://siriuspro.pl/wp-content/uploads/rel-canonical-linki-kanoniczne-wordpress.webp)
Linki kanoniczne w WordPress i wtyczce Yoast SEO.
Rel=”canonical” w nagłówku HTTP
Linki kanoniczne możesz dodać także w nagłówku HTTP dla dokumentów innych niż HTML np. PDF. Aby to zrobić należy skonfigurować serwer strony w taki sposób, aby zwracając nagłówek HTTP znajdował się tam atrybut rel=”canonical” tak jak w przypadku tradycyjnej metody.
Rel=”canonical” w mapie strony
Istnieje jeszcze bardzo jedna, sprytna metoda na stosowanie linków kanonicznych bez potrzeby dodawania ich w kodzie strony. Polega ona bowiem na dodaniu wybranych adresów URL do mapy strony w Search Console. Takie linki Google traktuje zawsze jako linki kanoniczne.
![Atrybut rel="canonical" [linki kanoniczne] - Google Search Console Atrybut rel="canonical" [linki kanoniczne] - Google Search Console](https://siriuspro.pl/wp-content/uploads/rel-canonical-linki-kanoniczne-google-search-console-1.webp)
Dodawanie linków kanonicznych w mapie strony w Google Search Console.
Linki kanoniczne a przekierowanie 301
Na sam koniec rozprawimy się jeszcze z linkami kanonicznymi w kontekście przekierowań 301. Chociaż metody te są naprzemiennie stosowane ich przeznaczenie jest zupełnie różne. I tak linki kanoniczne powinny być stosowane zawsze wtedy kiedy użytkownik faktycznie może odwiedzić stronę pod więcej niż jednym adresem podczas, gdy przekierowanie 301 stosuję się w sytuacji np. chcesz permanentnie usunąć pozostałe adres i pozostawić tylko jeden, który uzyskać całą moc SEO pozostałych linków.
W żadnej sytuacji nie traktuj linków kanonicznych tak samo jak przekierowania 301.
Redirect 301 ma zdecydowanie większą moc SEO i wpływ na pozycjonowanie, aniżeli link kanoniczny.
Zobacz także nasz artykuł o przekierowaniu 302 oraz tym czy różni się redirect 301 od 302.