10237 wyświetlenia
3044 wyrazów
Pozycjonowanie WordPress 2024 krok po kroku

Pozycjonowanie WordPress 2024 krok po kroku

Przeczytasz w 15 minut i 13 sekund 2017.03.04 | Aktualizacja: 8 miesięcy temu
Pozycjonowanie WordPress 2024 krok po kroku

W tym poradniku dowiesz się jak zacząć pozycjonowanie WordPress oraz poznasz tajniki perfekcyjnej optymalizacji strony WordPress pod kątem SEO, które pozwolą Ci osiągnąć pierwsze pozycje w wyszukiwarce Google.

WordPress, czyli system przyjazny ludziom i Google

WordPress to najlepszy na świecie system CMS do zarządzania treścią w internecie. Z wykorzystaniem platformy WordPress możesz szybko zbudować nowoczesną stronę internetową lub sklep e-commerce. Tak samo jak łatwa jest instalacja WordPress, tak samo prosta jest jego konfiguracja. Pozycjonowanie WordPress również nie będzie dla Ciebie wielkim wyzwaniem jeżeli skrupulatnie zapoznasz się z tym poradnikiem i zastosujesz wszystkie zawarte w nim wskazówki, a także odwiedzisz wszystkie linki, które tutaj znajdziesz.

W Sirius Pro jako pierwsza firma w Polsce specjalizujemy się od wielu lat tylko i wyłącznie w WordPress, dlatego masz 100% gwarancję, że wiedza, którą tutaj znajdziesz na temat pozycjonowania WordPress jest wyjątkowa, a co najważniejsze skuteczna.

Pozycjonowanie stron WordPress od podstaw

Jak podają ostatnie statystyki WordPress ma już ponad 70% rynku systemów CMS na świecie. Stoi za tym jego łatwa obsługa, wiele przydatnych funkcji oraz zalety które dają WordPress przewagę nad konkurencją. Aby jednak wykorzystać możliwości tego systemu trzeba wiedzieć jak odpowiednio skonfigurować platformę oraz jak zacząć pozycjonowanie WordPress, które umożliwi Twojej stronie osiąganie wysokich pozycji w Google.

Zgodnie z oficjalnym stanowiskiem Google platformy CMS są przyjazne dla użytkownika oraz lepiej traktowane przez robota wyszukiwarki, a zatem pozycjonowanie WordPress jest prostsze aniżeli zamkniętych aplikacji lub dedykowanych rozwiązań.

Ok, ale na czym polega samo pozycjonowanie stron w Google? Niezależnie od tego, czym mówimy o działaniach SEO dla WordPress, czy też np. pozycjonowaniu platform e-commerce opartych o płatne rozwiązanie, dzielimy zawsze je na dwie kategorie:

  1. On-site SEO (lub też on-page SEO) – Pod tymi hasłami kryją się wszelkie działania, które jak sama nazwa wskazuje dotyczą stricte pozycjonowanej strony internetowej. W przypadku WordPress więc będziemy mieli tutaj na myśli jego odpowiednią konfigurację, optymalizację, linkowanie wewnętrzne pomiędzy kategoriami i tagami, dodawanie meta tagów do podstron i zdjęć, czy też odpowiednie przyśpieszenie WordPress (to także istotny czynnik wpływający na jego pozycję w Google).
  2. Off-site SEO (off-page SEO) – W przypadku tych pojęć działania obejmują zakres prac poza stroną internetową, a więc pozycjonowanie strony WordPress odbywać będzie się poprzez pozyskiwanie linków przychodzących, zrzekanie się negatywnych linków, odpowiednią konfigurację narzędzi Google oraz analizę rynku.

Zarówno jedne jak i drugie działania możesz przeprowadzić razem z nami [skontaktuj się, aby dowiedzieć się więcej o tym, dlaczego jesteśmy najlepszymi ekspertami od WordPress w Polsce] jak i samodzielnie, bez wydawania ani złotówki. I to właśnie o tym jest ten poradnik. Poniżej znajdziesz wartościową wiedzę oraz poradnik krok po kroku jak skutecznie pozycjonować strony i blogi WordPress w Google.

Pozycjonowanie strony i bloga WordPress

Przedstawimy Ci teraz najważniejsze kroki, które musisz podjąć, aby samodzielnie poprowadzić pozycjonowanie swojej strony WordPress. Wiedza, którą zdobędziesz tutaj pozwoli Ci zbudować stronę lub bloga WordPress, który z czasem zacznie samodzielnie generować co raz większy ruch organiczny. Z tego poradnika dowiesz się także jak poprawić konwersję z Google oraz zarabiać na stronach internetowych WordPress. Zaczynamy 🤓

1. Pozycjonowanie WordPress – konfiguracja platformy

Aby pozycjonowanie WordPress było skuteczne musisz odpowiednio przygotować platformę tak, aby była przyjazna robotowi Google.  Zaczniemy wiec od podstaw przechodząc krok po kroku każdą opcję w WordPress.

1.1 Ustawienia: Ogólne

Pozycjonowanie WordPress - Ustawienia ogólne

Ustawienia ogólne w WordPress.

Zaczynamy od zakładki Ogólne w ustawieniach. Na samym początku zapamiętaj jednak, którą trzeba stosować chcąc wypozycjonować stronę w Google:

Strona przyjazna dla użytkownika = strona wartośćiowa dla Google.

Oznacza to, że, aby osiągać wysokie pozycje w wyszukiwarce, posiadać duży zasięg widoczności w Google oraz cieszyć się wysoką ilością odwiedzin należy skonfigurować stronę, która umożliwi użytkownikowi łatwe nawigowanie po niej. Ważne jest także, aby uzupełnić wszędzie niezbędne informacje.

Po zainstalowaniu WordPessa należy w pierwszej kolejności ustawić:

  1. Tytuł witryny – Zazwyczaj jest on powiązany z nazwą domeny i zawiera nazwę firmy, markę lub ważne słowa kluczowe.
  2. Opis witryny – Właściwy opis strony internetowej, który mówi więcej niż jej tytuł, ale nie jest dłuższy niż 160 znaków. To dobre miejsce na umieszczenie dodatkowych fraz kluczowych oraz podpowiedzi dla użytkownika o czym jest strona.
  3. Adres URL – Adres strony, który może zaczynać się od www lub https:// (w przypadku certyfikatu SSL) – zazwyczaj nie ma potrzeby jego zmiany, jeżeli podczas instalacji WordPress został podany prawidłowy URL.

Pozostałe opcje pozostawiam bez zmian, ponieważ nie mają one wpływu na pozycjonowanie WordPress.

1.2 Ustawienia: Pisanie

W tej zakładce warto tak na prawdę skupić się tylko na jednej opcji, a jest nią Usługa aktualizacji:

Pozycjonowanie WordPress - Usługa aktualizacji

Usługa aktualizacji w WordPress.

Usługa aktualizacji to opcja, która umożliwia dodanie dodatkowych serwerów, które rozgłaszają nowe adresy URL dodane na Twojej stronie WordPress. Mówiąc inaczej, dodając te przykładowe linijki kodu:

http://rpc.pingomatic.com/
http://audiorpc.weblogs.com/RPC2
http://bing.com/webmaster/ping.aspx
http://blog.with2.net/ping.php
http://blogsearch.google.com/ping/RPC2

Twoje wpisy po publikacji szybciej będą się indeksować w Google.

1.3 Ustawienia: Czytanie

W tej sekcji upewnij się na 100%, że opcja Proś wyszukiwarki o nieindeksowanie tej witryny jest odznaczona:

Pozycjonowanie WordPress - Ustawienia czytania

Ustawienia czytania w WordPress.

1.4 Ustawienia: Dyskusja

Chociaż sekcja Dyskusja nie ma zbyt wiele wspólnego z pozycjonowaniem WordPress, to jednak warto w niej wyłączyć komentarze jeżeli nie są Ci one potrzebne lub usunąć z nich wszystkie linki wychodzące, które mogą pogorszyć SEO Twojej strony WordPress.

1.5 Ustawienia: Bezpośrednie odnośniki

Następnie przechodzimy do zakładki Bezpośrednie odnośniki. To najważniejsza sekcja ustawień związana z pozycjonowaniem WP.

Pozycjonowanie WordPress- Ustawienia bezpośrednich odnośników

Ustawieniach bezpośrednich odnośników w WordPress.

Pierwsza opcja dotyczy sposobu prezentowania adresów URL, zalecamy wybranie opcji Nazwa wpisu, ponieważ jest ona najbardziej przyjazna dla robota Google.

Druga opcja dotyczy slugów, czyli tego co pojawia się przed adresem URL kategorii lub tagu. Jeżeli wpiszesz w pole Alias kategorii np. kategoria, Twój adres będzie wyglądał następująco:

https://przykladowadomena.pl/kategoria/ogolna

Pamiętaj, aby nie zmieniać nigdy w przyszłości tych ustawień bez zastosowania przekierowania 301.

Sprawdź poradnik o tym czym są przekierowania 301.

2. Pozycjonowanie WordPress – optymalizacja grafik

Istotną kwestią w pozycjonowaniu WrdPressa jest także optymalizacja plików graficznych. Przejdź zatem do zakładki Media i óbzr generalnie porządki zwracając uwagę na:

  1. Wielkość pliku – Grafiki nie powinny być większe niż 300 kB.
  2. Nazwę plików – Obrazki powinny mieć nazwę bez wielkich liter, bez polskich znaków, a wyrazy muszą być oddzielone myślnikami.
  3. Tytuł – Tytuł zdjęcia najczęściej tożsamy z nazwą pliku.
  4. Tekst alternatywny – Krótki opis zdjęcia, który czyta robot Google, jednocześnie najważniejszy element SEO dla grafik w WordPress.
  5. Etykieta – Tekst wyświetlający się pod zdjęciem, przydatny dla użytkownika.

Wszystkie te elementy mogą mieć identyczną treść jednak najważniejsze jest, aby były one zgodne z tym co przedstawiają. Nie próbujmy zatem na siłę umieszczać tam słowa kluczowe, bowiem na obecnym etapie rozwoju uczenia maszynowego robot Google czyta nie tylko sam tekst, ale również grafiki.

3. Pozycjonowanie WordPress – strony i wpisy

Pozycjonowanie WordPress to jednak nie tylko grafiki i ogólne ustawienia. Warto zoptymalizować również wpisy oraz strony statyczne pamiętając o kilku najważniejszych elementach:

  1. Tytuł – prosty i trafny zawierający ważną frazę kluczową z punktu widzenia pozycjonowania.
  2. Adres URL – jak najkrótszy i pokrywająca się z tytułem strony, fraza kluczowa znajdująca się relatywnie najbliżej początku całego adresu.
  3. Obrazek wyróżniający – obrazek załączony do każdej podstrony i zgodny z zasadami optymalizacji grafik.
  4. Kategorie – przynajmniej jedna kategoria opisująca tematykę strony (dotyczy tylko wpisów).
  5. Tagi – od 3 do 5 tagów zawężających tematycznie zakres wybranych kategorii (dotyczy tylko wpisów).

Chcąc tworzyć wartościowe pod kątem pozycjonowania strony lub wpisy należy pamiętać, aby posiadały one zawsze unikalną treść, były ciekawe i atrakcyjne dla użytkownika oraz dłuższe niż 300 wyrazów (około 2500-3000 znaków). Chcąc tworzyć najlepiej zoptymalizowane strony w Google należy tworzyć nie mniej niż 10 tyś. znaków, ponieważ jak pokazuje statystyka:

Około 70% stron znajdujących się na pierwszej stronie w Google posiada około 1000 wyrazów długości.

Nieocenioną wtyczką pomagającą przy optymalizacji stron WordPress jest Yoast SEO.

4. Pozycjonowanie WordPress – wtyczka SEO

Aby zacząć pozycjonowanie stron WordPress warto także zainstalować pomocnę wtyczkę SEO. My do tego celu polecamy dodatek Yoast SEO. To znakomita, bezpłatna wtyczka do WordPress, który umożliwia zaawansowaną konfigurację strony WordPress pod kątem pozycjonowania.

Po zainstalowaniu wtyczki przejdź do zakładki SEO, a następnie Wyszukiwarki gdzie możesz skonfigurować takie elementy jak dane firmy, separator tytułu, tytuł SEO, czy Opis (meta description, czyli opis do wyszukiwarki Google). Dodatkowo za pomocą tej wtyczki możesz ustawić widoczność różnych treści w wyszukiwarce Google (wyłącz te, które tworzą zduplikowany content lub nie zawierają wartościowych treści z punktu widzenia użytkownika). Zweryfikuj swoje konto w Google Search Console (zakładka Search Console), dodaj profile społecznościowe (Społeczności) oraz utwórz plik robots.txt (Narzędzia).

Pamiętaj, aby dodawać opis meta description także podczas tworzenia swoich wpisów. Dokonasz tego poprzez poprzez boks widoczny  na poniższym screenie (zakładka SEO), który pojawi się w trakcie edycji wpisu. Za jego pomocą możesz także edytować tytuł strony (SEO title) widoczny w wynikach wyszukiwania Google, a także linki kanoniczne, czy też meta tagi (sekcja Zaawansowane).

Pozycjonowanie WordPress - wtyczka SEO

Wtyczka SEO a pozycjonowanie WordPress.

Pełną recenzję oraz opis jak użytkować wtyczkę Yoast SEO znajdziesz tutaj.

5. Pozycjonowanie WordPress – linkowanie zewnętrzne

Od samego początku prowadź rozsądne linkowanie swojej stron WordPress. Na blogu śmiało odwołuj się do wiarygodnych źródeł takich jak Google, Wikipedia, czy też do znanych portali internetowych oraz serwisów branżowych. Postaraj się także zdobywać wartościowe linki prowadzące do swojej strony głównej oraz podstron (także na blogu).

Twórz wartościowy content marketing, który sprawi, że użytkownicy chętnie będą się nim dzielić oraz poproś swoich partnerów biznesowych i klientów o darmową wymianę linków. Darmowe linki nofollow pozyskasz budując profile społecznościowe swojej marki podczas, gdy linki dofollow możesz zdobyć np. zamawiając płatne publikacje sponsorowane.

6. Pozycjonowanie WordPress – linkowanie wewnętrzne

Bardzo istotne jest nie tylko linkowanie do zewnętrznych, wiarygodnych źródeł, czy też pozyskiwanie mocnych backlinków, lecz także stosowanie rozsądnego linkowania wewnętrznego. Staraj się umieszczać tematycznie powiązane linki w artykułach tak, aby były one przydatne dla czytelnika. Doceni to na pewno robot Google.

W ten sposób pozycjonując stronę WordPress możesz także wskazywać poprzez linkowanie wewnętrzne robotowi Google, które treści są ważniejsze i mają być wyżej pokazywane w wyszukiwarce. Linkowanie wewnętrzne możesz także poprawić korzystając z tagów i kategorii WordPress, jednak tutaj również ważne jest, aby łączyć w „pary” tylko podobne wpisy.

7. Pozycjonowanie WordPress – duplicate content

O tzw. powielaniu treści napisaliśmy już wyżej, jednak wątek ten zasługuje na osobny punkt, ponieważ zjawisko duplicate content jest bardzo mocno penalizowane przez Google. Aby uniknąć wielu treści na tych samych stronach nie wystarczy tylko tworzyć unikalny content.

Może zdarzyć się, że Twój blog lub strona WordPress sama powieli niektóre z treści np. w sytuacji, gdy stosujesz paginację. W takiej sytuacji, gdy jeden tag będzie miał przypisaną do siebie dużą ilość postów znajdzie się on pod wieloma adresami np.:

https://przykladowastrona.pl/tag/dom/
https://przykladowastrona.pl/tag/dom/page/1
https://przykladowastrona.pl/tag/dom/page/2

Ponieważ strony z tagiem zazwyczaj nie zawierają nic więcej niż linki do artykułów, strony takie będą uważane za mało wartościowe oraz z powielonymi treściami. Warto być może w tej sytuacji rozważyć wyłączenie indeksacji tagów.

W niektórych przypadkach warto także stosować przekierowania 301 np. w sytuacji, gdy Twoja strona znajduje się zarówno pod adresem z www jak i bez tego przedrostka.

Przeczytaj także różnice pomiędzy przekierowaniem 301 a 302.

8. Pozycjonowanie WordPress – przyjazna struktura strony

Dbając o przyjazną strukturę linków URL, warto zadbać także o anchory, czyli tzw. kotwice linków. Anchory to zatem tekst pod którym kryje się link do konkretnej strony. W tym linku Jak zacząć z WordPressem anchorem jest tekst: Jak zacząć z WordPressem.

Linki takie mogą, a nawet powinny zawierać słowa kluczowe. Dotyczy to nie tylko URL-i umieszczanych w treści wpisów lub stron, lecz także w menu górnym oraz stopce. Chcąc poprawić pozycjonowanie WordPress warto więc upewnić się, że najważniejsze linki do Twoich podstron znajdują się w menu na górze strony WP. Możesz zmienić je przechodząc do zakładki Wygląd i Menu:

Pozycjonowanie WordPress - menu

Ustawienia menu w WordPress.

9. Pozycjonowanie WordPress – nagłówki

Nagłówki to elementy kodu HTML, które pozwalają na stosowanie przyjaznej struktury konkretnych podstron. Ponieważ nagłówki HTML mają bardzo duży wpływ na pozycjonowanie w Google, stosowane są w branży SEO do optymalizacji stron pod kątem fraz kluczowych.

Nie inaczej jest w przypadku WordPress. Nagłówki możesz ustawić za pomocą edytora tekstu:

Pozycjonowanie WordPress - nagłówki

Nagłówki w pozycjonowaniu WordPress.

Zapamiętaj najważniejszy podział nagłówków:

  • Nagłówek H1 – Może wystąpić tylko raz na podstronie i powinien być nim tytuł wpisu.
  • Nagłówek H2 – Może wystąpić wiele razy na podstronie i jest najważniejszym rozdziałem strony.
  • Nagłówek H3 – Może wystąpić wiele razy na podstronie i jest podrozdziałem nagłówka H2.
  • Nagłówek H4 – Może wystąpić wiele razy na podstronie i jest podrozdziałem nagłówka H3.
  • Nagłówek H5  – Może wystąpić wiele razy na podstronie i jest podrozdziałem nagłówka H4.
  • Nagłówek H6 – Może wystąpić wiele razy na podstronie i jest podrozdziałem nagłówka H5.

10. Pozycjonowanie WordPress – optymalizacja wczytywania

Bardzo ważnym aspektem w pozycjonowaniu stron internetowych jest czas ich wczytywania przez przeglądarki internetowe. To samo dotyczy stron WordPress, im szybciej Twoja strona będzie się ładowała, tym lepszy wynik osiągnie w oczach robota Google. Istnieje wiele czynników, które mają wpływ na ten aspekt:

  • Wielkość strony liczona w MB.
  • Ilość skryptów na stronie WordPress.
  • Rodzaj stosowanych czcionek.
  • Stosowanie cache na stronie WordPress.
  • Konfiguracja nagłówków HTTP.
  • Ilość przekierowań strony.
  • Wydajność hostingu WordPress.
  • Stosowanie certyfikatu SSL.
  • Minifikacja CSS i JavaScript.
  • Korzystanie z CDN.

To tylko 10 najważniejszych z nich, jednak tak na prawdę jest ich dziesiątki. O tym jak przyśpieszyć WordPress przeczytasz klikając w ten link. Warto także zapoznać się z naszym znakomitym poradnikiem Optymalizacja strony internetowej.

O tym jeszcze musisz pamiętać przy pozycjonowaniu strony WordPress

Jak już dobrze wiesz po przeczytaniu tego artykułu, pozycjonowanie WordPress wymaga kompleksowych działań na wielu płaszczyznach, jednak jest to jak najbardziej możliwe do osiągnięcia jeżeli będziesz pamiętać o kilku ważnych kwestiach.

Przede wszystkim nie staraj się cały czas reagować na zachodzące zmiany w Google, a postaw na obserwację i badanie zachowania swoich stron w wynikach wyszukiwania, a także sposób w jaki poruszają się po nich użytkownicy i robot Google. Oprócz dzielenia się swoimi postami w Google zadbaj także o wykorzystywanie nowych kanałów marketingowych takich jak np. powiadomienia Push, które pomogą Ci zdobyć nowy ruch oraz tzw. społeczny sygnał dla Google.

Na bieżąco odwiedzaj także oficjalny blog Google o SEO oraz stosuj zasadę małych kroków:

Wprowadzaj niewielką ilość zmian i poczekaj na efekt, który przyniosą w Google. Jeżeli efekt jest pozytywny dla Twojej strony internetowej, stosuj go na szeroką skalę. Jeżeli nie, wypróbuj innego sposobu.

To wszystko wystarczy, aby zacząć samodzielnie pozycjonowanie strony WordPress.

Kompendium wiedzy o pozycjonowaniu WordPress

To już wszystko w naszym poradniku o pozycjonowaniu bloga WordPress lub stron WordPress w Google. Zachęcamy Cię do śledzenia na bieżąco naszego bloga poprzez newslettera lub subskrypcje Push, a także zapisanie go w swoich zakładach. Regularnie tworzymy na naszym blogu najlepszy w Polsce content dotyczący platformy WordPress, który pomoże Ci nie tylko w pozycjonowaniu WP, lecz także w budowanie i rozwoju wartościowych stron oraz sklepów internetowych.

Na sam koniec koniecznie sprawdź poniższe linki, które pomogą Ci utrwalić zdobytą tutaj wiedzę:

  1. Czym są tagi oraz jak wykorzystać je do pozycjonowania strony
  2. Tworzenie bloga WordPress za darmo
  3. Kompleksowa wiedza na tematy SEO WordPress
  4. Naucz się pozycjonować strony w Google bez agencji SEO
  5. Najlepsze darmowe szablony dla WordPress
  6. Czym jest pozycjonowanie na Facebooku
  7. Poznaj technologię AMP (Accelerated Mobile Pages Project)

Skuteczne i szybkie pozycjonowanie stron WordPress

Pozycjonowanie strony WordPress to długotrwały proces. Jeżeli jednak chcesz osiągnąć swoje efekty znacznie szybciej skorzystaj z naszej pomocy za pomocą tego formularza kontaktowego.  Z przyjemnością zaopiekujemy się Twoją stroną WordPress oraz zaoferujemy takie wyniki w Google:

Pozycjonowanie WordPress - nasze wyniki

Efekt naszych prac przy pozycjonowaniu WordPress.

Jesteśmy by pomagać

Skorzystaj z natychmiastowej pomocy ekspertów WordPress. Wyślij nam wiadomość za pomocą formularza kontaktowego i opisz nam swój problem lub to czego potrzebujesz.

Nazwa firmy
Sirius Pro

Dane firmy
ul. Grzybowska 87
00-844 Warszawa

Identyfikator
PL 9111958679
Zgody i prywatność
Sprawdź i wybierz, które dane może przechowywać ta strona internetowa w plikach cookies, pamięci lokalnej i sesji przeglądarki internetowej
Podstawowe funkcjonowanie strony Do poprawnego korzystania z tej strony wymagane jest anonimowe przechowywanie niektórych danych dotyczących jej wyglądu oraz sposobu działania