Kanibalizacja słów kluczowych to zjawisko, które możne wpłynąć na słabe efekty pozycjonowania strony internetowej. Jak go uniknąć? Na czym polega to zjawisko? Zapraszamy do lektury!
Kanibalizacja słów kluczowych – co to takiego?
Kanibalizacja słów kluczowych to zjawisko polegające na tym, że zbyt wiele podstron danej witryny jest zoptymalizowanych na takie same słowa kluczowe. Innymi słowy, na stronie internetowej można zaobserwować przegęszczenie fraz kluczowych, co doprowadza do tego, że poszczególne podstrony, zamiast wpływać na to, by roboty wyszukiwarki faworyzowały całą witrynę, zaczynają ze sobą rywalizować.
Jak rozpoznać kanibalizację? Jakie są jej przyczyny?
Do skanibalizowania podstron dochodzi najczęściej z powodu:
- Tworzenia wielu publikacji o tej samej tematyce
- Nasycania kilku podstan tą samą frazą kluczową
- Pozycjonowania na słowa kluczowe, które nie odpowiadają tematyce podstrony
- Tworzenia zduplikowanych treści
- Nieprawidłowego linkowania wewnętrznego i zewnętrznego
Aby zdiagnozować problem, najlepiej użyć narzędzi monitorujących pozycję słów kluczowych. Dzięki temu można zidentyfikować newralgiczne frazy kluczowe, które występują na większej ilości podstron, zaburzając ich indeksowanie.
Do czego może doprowadzić skanibalizowanie podstron?
Kanibalizacja fraz kluczowych może doprowadzić do zachwiania stabilności pozycji strony internetowej w rankingu wyszukiwań. Wskutek zbyt dużego zagęszczenia fraz kluczowych algorytm Google gubi się, ponieważ nie jest w stanie dopasować odpowiedzi do pytania zadanego wyszukiwarce.
W efekcie wybierana jest często taka strona, na której wypozycjonowaniu nam nie zależy, np. ta nowsza lub mniej atrakcyjna dla klienta. Co więcej, nowo wypozycjonowana strona nie zawsze zajmuje dokładnie tę samą pozycję, co strona, która była faworyzowana wcześniej. Może się znajdować nawet niżej w rankingu wyszukiwań!
Może się również zdarzyć, że na dane słowo kluczowe w wynikach wyszukiwania będą się pojawiać wymiennie dwie (lub więcej) podstrony tej samej domeny. Wynika to z tego, że wyszukiwarka nie może się zdecydować, która z nich lepiej odpowiada na zadane przez internautę pytanie.
Do czego jeszcze może się przyczynić kanibalizacja fraz kluczowych?
Kanibalizacja może się przyczynić do:
- Osłabienia linkowania zewnętrznego
- Zmniejszenia jakości witryny i publikowanych treści
- Obniżenia współczynnika konwersji
- Spadku autorytetu podstron oraz domeny
- Zaburzenia indeksowania stron
- Spadku skuteczności linkowania, zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego
- Zdewaluowania podstrony, na której pozycjonowaniu nam zależy
Jak tego uniknąć?
Kanibalizacja słów kluczowych – 5 porad, jak uniknąć szkodliwych działań SEO
#1 Unikaj duplikowania treści na stronie
Staraj się nie powielać tego samego słowa kluczowego na kilku różnych podstronach. Stwórz plan tworzenia treści i rozbudowuj ją, uwzględniając istniejące publikacje. W ten sposób zapobiegniesz duplikowaniu słów kluczowych. Jeśli Twoje podstrony są skanibalizowane, należy reoptymalizować serwis.
#2 Zoptymalizuj linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne
Nigdy nie wykorzystuj tych samych anchorów w linkowaniu wewnętrznym i zewnętrznym. Staraj się używać różnych słów kluczowych zarówno dla linków wewnętrznych, jak i podczas budowania backlinków.
Nieaktywne adresy URL (np. strony niedostępnych produktów) możesz zdezaktywować za pomocą przekierowania 301. Możesz także użyć linkowania, by przekierować ruch z mniej ważnych podstron do tej, na której pozycjonowaniu najbardziej Ci zależy.
#3 Nie pozycjonuj tylko i wyłącznie na jedną frazę kluczową
By zbudować widoczność witryny w sieci, optymalizuj podstrony na różne frazy kluczowe. Warto wygenerować raport fraz kluczowych i przeanalizować go dokładnie. W ten sposób dowiesz się, która fraza jest nadużywana i wprowadza roboty wyszukiwarki internetowej w zakłopotanie. Dobrym rozwiązaniem jest także generowanie niszowych fraz, czyli tzw. fraz z długim ogonem (long tail).
#4 Używaj fraz z długim ogonem (long tail)
Tzw. long tail to dłuższe i bardziej konkretne frazy wyszukiwania. Dzięki nim na Twoją stronę trafia konsument, który jest zainteresowany konkretnym rodzajem lub nawet bardzo specyficznym modelem produktu.
Aby każda podstrona była optymalizowana pod inne słowa kluczowe, można je reoptymalizować, ale w oparciu o dłuższe, wielowyrazowe frazy.
#5 Pozycjonuj najmocniej tę podstronę, na której Ci zależy
Aby nie dopuścić do kanibalizacji fraz kluczowych, ogranicz użycie ważnych słów kluczowych na kolejnych tworzonych podstronach. W ten sposób unikniesz rywalizowania ważnych stron (np. podstrony z kategoriami produktów) z mniej ważnymi stronami (np. podstrony z historią firmy lub artykułu poglądowego) i sytuacji.
Zidentyfikowałeś podstronę, której treść jest zduplikowana lub nie przejawia ona żadnej wartości pozycjonującej, wręcz przeciwnie, wprowadza zamieszanie w indeksowaniu? Taką podstronę najlepiej usunąć, by nie wpływać negatywnie na widoczność domeny w sieci.