2566 wyświetlenia
3140 wyrazów
Pozycjonowanie stron internetowych w 2024 roku

Pozycjonowanie stron internetowych w 2024 roku

Przeczytasz w 15 minut i 42 sekundy 2022.06.21 | Aktualizacja: 2023.06.18
Pozycjonowanie stron internetowych w 2024 roku

W tym poradniku dowiesz się na czym polega pozycjonowanie stron internetowych oraz o czym musisz pamiętać, aby działania SEO były skuteczne w 2024 roku. Kompleksowy poradnik na temat pozycjonowania stron w wyszukiwarkach internetowych w 2024 roku.

Pozycjonowanie stron od A do Z

Na naszym blogu bardzo często poruszamy temat pozycjonowania, dlatego na samym początku odeślemy Cię do kilku najlepszych poradników, w których znajdziesz więcej informacji na ten temat. Zacznijmy więc od poradnika SEO – co to znaczy, z którego dowiesz się, co oznacza pojęcie SEO, które często stosowane jest jako zagraniczny odpowiednik polskiego wyrazu pozycjonowanie. Na naszym blogu przygotowaliśmy także bardzo ciekawy poradnik Pozycjonowanie WordPress, który pomoże Ci samodzielnie i od podstaw przygotować swoją stronę WordPress pod pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych. A skoro o nich mowa to koniecznie musisz także przeczytać dwa kolejne poradniki Pozycjonowanie: Bing vs Google oraz Pozycjonowanie: Yahoo vs Google, z których zrozumiesz, dlaczego to właśnie wyszukiwarka Google powinna stać się Twoim pierwszym i głównym celem działań marketingowych. Jeżeli chcesz więc zyskać na swojej stronie internetowej wartościowy i co najważniejsze konwertujący ruch organiczny to przeczytaj nasz poradnik Pozycjonowanie stron w Google, który podpowie Ci jak zrobić to samodzielnie i bez agencji SEO. Jeżeli przeczytasz także nasz poradnik Pozycjonowanie na Facebooku to dowiesz się jak wykorzystać moc mediów społecznościowych do pozycjonowania strony internetowej.

Jeżeli jednak z jakiegoś powodu nie chcesz czytać tych poradników [a warto to zrobić] to zacznijmy od podstaw, czyli czym tak naprawdę jest pozycjonowanie. Zarówno w teorii jak i praktyce jest to bowiem zbiór technik oraz działań, których celem jest osiąganie jak najwyższych pozycji strony w wyszukiwarkach internetowych. Chociaż samo pozycjonowanie odnosi się głównie do ruchu organicznego, czyli takiego, który pozyskiwany jest w sposób naturalny i niekomercyjny, to jednak z powodzeniem znajduje ono swoje zastosowanie również w płatnych treściach pozwalając osiągnąć chociażby niższy koszt oraz większą ilość kliknięć reklamy. W pozycjonowaniu najważniejsze są bowiem właśnie pozycje, a to one decydują o tym jak duża część ruchu przypadnie właśnie Twojej stronie internetowej. Konkurencja jest jednak bardzo duża i możesz przekonać się o tym wpisując w Google właśnie frazę pozycjonowanie.

Pozycjonowanie stron internetowych - Google

Płatne pozycje na przykładzie wyszukiwarki Google.

Nie bez powodu pierwsze wyniki, które najczęściej widzisz w tej wyszukiwarce to właśnie płatne reklamy. Jak więc możesz zauważyć nawet Google wie o tym jak ważne są u niej pozycje faworyzując w tym miejscu swoich reklamodawców. Nie jest to jednak do końca uczciwe dla użytkowników rozwiązanie, dlatego zdecydowanie bardziej podobały nam się wcześniejsze wersje Google, w których:

Część płatnych reklam umieszczonych były w prawej i obecnie pustej przestrzeni wyszukiwarki.

W zależności od szukanej frazy w wynikach może być widoczna mapa Google pokazująca najbliższe obiekty i lokalizacje, które mogą Cię zainteresować lub też sekcja z fragmentami rozszerzonymi zawierającymi dodatkowe informacje o stronie oraz rozszerzony tekst, które na niej się znajduje. Kolejność i obecność sekcji, jak i ilość widocznych w niej elementów może być dowolna i z tego powodu od czasu do czasu możesz zobaczyć również stronę zawierającą tylko organiczne wyniki.

Pozycjonowanie stron internetowych - Google

Organiczne pozycje na przykładzie wyszukiwarki Google.

Jak wskazują liczne statystyczne badania w Google, aż 3/4 ruchu pochodzącego z wyszukiwarek internetowych przypada właśnie na pierwsze trzy pozycje (TOP 3 🥉). Pozostała 1/4 ruchu organicznego podzielona zostaje na pozycje znajdujące się w kolejnych siedmiu wynikach (TOP 10). Co jednak szczególnie istotne pozycje organiczne generują wielokrotnie większą ilość kliknięć niż płatne reklamy. Dotyczy to w szczególności pierwszej pozycji w wyszukiwarce (TOP 1 🥇), która jak wskazują zebrane dane może odpowiadać za, aż 25% wszystkich organicznych kliknięć.

Musimy w tym miejscu dodać jednak pewne sprostowanie w odniesieniu do przytoczonego przez nas i potocznie stosowanego w branży pojęcia TOP 10. Obecnie jest to bowiem jedynie umowna forma określania wyników znajdujących się na pierwszej stronie w Google, a nie faktyczna ich liczba. Oznacza to, że strona znajdująca się na ostatniej pozycji w TOP 10 może być tak naprawdę szóstym widocznym wynikiem, a z kolei ta znajdująca się na faktycznej dziesiątej pozycji może w rzeczywistości być widoczna dopiero na czwartym miejscu drugiej strony 🙃 Określenie TOP 10 to więc branżowy skrót myślowy pochodzący z czasów, gdy wyszukiwarka prezentowała na pierwszej stronie zawsze 10 wyników. Od pewnego jednak czasu Google umieszcza w tym miejscu dynamicznie zmieniającą się ilość wyników, która może być znacznie mniejsza od tej liczby. Faworyzując płatne reklamy oraz własne mapy Google pozostawia co raz mniej miejsca na naturalne i wartościowe dla użytkownika wyniki. A te są ostatnie w kolejce jeżeli chodzi o dostępną do zgarnięcia pulę pikseli na pierwszej stronie Google.

Z tego powodu decydując się na pozycjonowanie strony internetowej warto pod uwagę wziąć także inne wyszukiwarki internetowe takie jak Bing, Baidu, czy Yandex, które ze względu na swoją dużo słabszą w stosunku do Google pozycję w globalnych statystykach prezentują bardzo liberalne podejście do organicznych wyników. Należy jednak podkreślić, że pomimo szerokiej konkurencji wyszukiwarka Google odpowiada za, aż ponad 90% wszystkich zapytań na całym świecie. Oznacza to, że choć swoje praktyki pozycjonowania możesz kierować w wielu kierunkach, to jednak wciąż głównym z nich musi pozostać właśnie wyszukiwarka Google, która jako jedyna może przynieść Ci ruch nawet z dwucyfrowych pozycji organicznych.

Chociaż pojęcie to na przestrzeni lat nie uległo znaczącej zmianie, a samo pozycjonowanie może wydawać Ci się po naszym wstępie dosyć proste, to jednak jak pokazuje praktyka jest to kosztowne zadanie wymagające także sporej ilości czasu i pracy. Szczególnie zauważyć można to na przykładzie całej branży SEO, która co jakiś czas przechodzi mniejsze i większe wstrząsy dostarczane przez samo Google w postaci aktualizacji algorytmu. To z kolei doskonale przedstawia wykres dostępny w narzędziu Algoroo.

Pozycjonowanie stron internetowych - Algoroo

Zmiany pozycji stron internetowych w Google na przykładzie Algoroo.

Za jego pomocą możesz zobaczyć jaki wpływ na zmiany w globalnych pozycjach wyszukiwarki ma poszczególna aktualizacja Google. Nie brakuje więc tutaj wielkich 📉 przegranych, ale również 📈 zwycięzców, którzy w gorszy lub lepszy sposób przygotowali się na nadchodzące zmiany. Celem pozycjonowania jednak jak mawia sam klasyk jest nie tylko przeżycie, ale przede wszystkim rozwój strony, a co za tym idzie wzrost pozycji oraz ruchu organicznego.

I to właśnie, dlatego w tym poradniku przedstawimy Ci tylko aktualne porady, które pozwolą Ci na skuteczne pozycjonowanie strony internetowej w 2024 roku.

Pozycjonowanie strony w 2024 roku

W pozycjonowaniu jest podobnie jak w sporcie, dlatego tak jak w każdej rywalizacji czasami trudniejsze okazuje się utrzymanie od samego zdobycia tytułu. Osiągnięcie pierwszej pozycji w Google to więc dopiero połowa sukcesu, a o wygranej świadczy to, czy uda Ci się na niej pozostać. Chociaż każdego roku podobnie jak w 2024 techniki SEO ulegają zmianie, a pewne czynniki rankingowe tracą lub zyskują na wartości to jednak pewne zasady gry wciąż pozostają niezmienne.

Poniżej znajdziesz zebrane przez nas najlepsze porady pozycjonowania strony internetowej w 2024 roku, które wciąż działają i mogą Ci realnie pomóc osiągnąć najbardziej kluczowe pierwsze trzy pozycje w wyszukiwarce internetowej. Chociaż dotyczące one w głównej mierze Google to z powodzeniem możesz stosować je do dowolnych wyszukiwarek internetowych, które w istotnej mierze podążają za ich najbardziej popularnym konkurentem. No to zaczynamy ☺️

1. Daj innym to czego potrzebują

Skuteczny 📝 content marketing to nie tylko ilość, ale przede wszystkim jakość dostarczanych użytkownikom treści. Zadbaj więc o to, aby przygotowany przez Ciebie content jak najlepiej odpowiadał potrzebom, ale także intencjom użytkowników, którzy na niego trafią. Pamiętaj, że dobre treści pozwalają osiągnąć dobre pozycje, ale tylko najlepsze z nich pozwolą Ci zdobyć upragnioną pierwszą 🏆 pozycję w wyszukiwarce. W 2024 roku Google wymaga jednak od Ciebie znacznie więcej niż w poprzednich latach, dlatego szczególnie musisz zwrócić uwagę na to, aby tworzone przez Ciebie treści były dłuższe [minimum 2000 wyrazów], ponieważ w takiej formie generują one znacznie większy ruch. W optymalizacji treści na stronie internetowej może pomóc Ci także sztuczna inteligencja, choć nie zastąpi ona chwytliwego opisu strony i aktualnego dla użytkowników contentu.

Planując na swojej stronie internetowej treści w 2024 roku koniecznie wykonaj w trakcie tego zadania odpowiednią analizę słów kluczowych oraz nie zapomnij o tym, aby Twój content był w 100% oryginalny, co oznacza, że nie może on zawierać zduplikowanych, czy nawet automatycznie wygenerowanych treści, ponieważ oficjalne stanowisko Google mówi, że:

 Content tworzony przez sztuczną inteligencję nie jest zgodny z wytycznymi dla webmasterów.

2. Bądź zawsze pierwszy na mecie

W tym przypadku jednak nie mamy na myśli pierwszej pozycji w wynikach wyszukiwania choć, gdy zastosujesz się do tej porady to na pewno uda Ci się przybliżyć do tego celu w 2024 roku. Od dawna bowiem oczywistym dla każdego faktem jest, że Google najbardziej ceni te strony, które nie wymagają od ich robota Google zbyt dużej ilości pracy. Z tego względu chcąc wypozycjonować stronę w Google musisz nie tylko sprawić, że będzie ona wczytywała się szybko i sprawnie na każdym urządzeniu oraz łączu internetowym, ale przede wszystkim spełni wymagania określane jako Google Page Experience Signals, a dokładnie Core Web Vitals w skład, w którego wchodzą m.in. Largest Contentful Paint [LCP]Cumulative Layout Shift [CLS]First Input Delay [FID] oraz First Contentful Paint [FCP].

Szczególnie istotne jest zapewnienie jak najlepszych wyników urządzeniom mobilnym, które co raz śmielej wypierają w statystykach większe ekrany, a przez to stanowią co raz bardziej istotny czynnik rankingowy wśród internetowych wyszukiwarek.

3. Zadbaj o dobre relacje

Jedną z najstarszych i jednocześnie najbardziej skutecznych metod pozycjonowania strony internetowej, która wciąż działa w 2024 roku jest linkowanie. Wiedzą o tym także roboty, które za złe linki 🔗 karzą, a za dobre wynagradzają strony pozwalając im na osiąganie wyższych pozycji w wyszukiwarkach internetowych. Na przestrzeni ostatnich lat zauważyć można jednak pewną zmianę zgodnie z którą co raz ważniejszą rolę w pozycjonowaniu strony internetowej odgrywają wewnętrzne linki, czyli te, które pochodzące z tej samej domeny. Istotne jest więc, aby wykorzystać ich moc do poprawy pozycji strony internetowej na wybrane słowa kluczowe. Aby jednak stało się to możliwe konieczne jest przygotowanie przemyślanej strategi podobnie jak ma to miejsce w przypadku pozyskiwania linków zewnętrznych.

A gdy już mowa o nich mowa to warto wspomnieć, że w 2024 roku jak nigdy wcześniej istotne stało się dbanie o jakościowy profil linków przychodzących. Oznacza to, że co raz większą rolę w pozycjonowaniu strony internetowej odgrywają tematyczne i wartościowe linki zewnętrzne, które zawierają np. artykuły sponsorowane, a co raz mniejszą linki SEO z katalogów, for, czy też witryn o niskiej reputacji.

4. Podejdź do tego technicznie

Czy znasz takie pojęcie jak techniczne SEO? Jeżeli nie to najwyższa pora, aby się z nim zapoznać, ponieważ to właśnie techniczne ⚙️ pozycjonowanie strony internetowej odgrywa kluczową rolę w 2024 roku. Pojęciem tym określamy szereg działań, które odnoszą się do bezpośredniej ingerencji w kod strony, a które to pozwalają robotom wyszukiwarek internetowych łatwiej i lepiej zrozumieć jej znaczenie. Techniczne SEO nie jest więc zadaniem łatwym do wykonania, ponieważ wymaga nie tylko wiedzy z zakresu pozycjonowania strony internetowej, ale również w kwestii programowania. Jednak z samego założenia techniczne SEO ma być właśnie trudne, dzięki czemu faktyczny wpływ na zachowanie robota mają tylko osoby wyspecjalizowane w tej branży.

Techniczne pozycjonowanie strony internetowej uwzględnia więc wszystko to czego na pierwszy rzut oka nie widać dla użytkownika, a co jest kluczowe właśnie dla internetowych wyszukiwarek. Mowa tutaj chociażby o danych strukturalnych, czy też budowie adresów URL, choć to tylko wierzchołek góry 🏔️ lodowej, którą zastaniesz w tym temacie.

5. Pokaż to o czym piszesz

Nie da się ukryć, że na przestrzeni wszystkich ostatnich lat wykorzystanie grafik 🖼 do pozycjonowania strony internetowej odeszło na drugi plan, a przyczyniło się do tego również same Google. Jeżeli jednak liczysz na skuteczne SEO w 2024 roku to pora, aby ponownie przejrzeć wszystkie podstrony i jeszcze raz zabrać się za optymalizację grafik, które na nich znajdziesz. Gdy tylko zmniejszysz ich rozmiar, zastosujesz przyjazny format oraz dodasz do nich brakujące meta tagi to może okazać się, że nie tylko wzrośnie pozycja Twojej strony, ale zwiększy się także współczynnik jej kliknięć.

Optymalizacja zdjęć to więc istotny krok przy pozycjonowaniu strony internetowej w obecnych trendach, jednak znacznie ważniejsze jest to, aby na znajdowały się na niej Twoje autorskie grafiki, które faktycznie wpływają na wartość opublikowanych dla użytkownika treści. Jeżeli jednak chcesz w tym temacie osiągnąć jeszcze lepsze wyniki to warto zainteresować się tworzeniem do swoich podstron filmów. Jak pokazują bowiem statystyki Video Content Marketing 📹 ma realny wpływ na pozycję strony w Google oraz innych wyszukiwarkach internetowych.

6. Najpierw myśl, a potem działaj

Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych nie byłoby możliwe ani w obecnym 2024 roku, ani w kolejnych latach bez solidnych fundamentów dla Twoich działań. A tymi w branży SEO są wszelkie informacje 📑 oraz dane, które możesz pozyskać na temat swojej strony oraz jej użytkowników. Skorzystaj więc z narzędzi, które dostarczają Ci twórcy wyszukiwarek internetowych do analizy ruchu organicznego, ponieważ dzięki nim zrozumiesz, które słowa są kluczowe właśnie dla Ciebie, a nie tylko robotów internetowych.

Otwórz się na to co nowe, ponieważ chcąc zbudować wysokie pozycje i zyskać wartościowy ruch musisz zdać sobie sprawę, że walczysz w najbardziej 🚀 dynamicznej i najszybciej rozwijającej się branży na całym świecie. Nie czekaj więc, aż zrobi to przed Tobą konkurencja i już teraz przejdź na Google Analytics 4, a także zacznij analizować za pomocą innych bezpłatnych narzędzi to co dzieje się na Twojej stronie, gdy tego nie widzisz. Gdy zaczniesz prowadzić na swoich użytkownikach testy to jeszcze lepiej zrozumiesz ich intencje oraz potrzeby. Uzyskane w ten sposób informacje pomogą Ci zagwarantować im jeszcze lepsze doświadczenia, a Twojej stronie pozyskać znacznie większy ruch organiczny.

7. Bądź zielony, ale z głową

Od wielu lat na świecie postępuje trend, w którym główną rolę odgrywa walka o czyste i zdrowe dla nas środowisko. Najwięksi gracze branży technologicznej nie są tutaj wyjątkiem, dlatego już w 2021 roku z inicjatywy wyszukiwarki Bing [Microsoft] oraz Yandex powstał protokół o nazwie IndexNow. Jego idea w znaczącym stopniu zmienia sposób w jaki strony mogą komunikować się z robotami 🤖 wyszukiwarek internetowych.

IndexNow pozwala Ci bowiem w 2024 roku poinformować robota o tym, że na Twojej stronie internetowej została dodana, zmodyfikowana lub usunięta treść. Dzięki temu nie musisz czekać na jej zaindeksowanie lub też zgłaszać ręcznie dokonanych zmian na stronie, ponieważ powiadomiony o tym fakcie robot [w teorii] powinien zrobić to natychmiast i samodzielnie. W ten sposób przyspieszysz indeksację strony, a także ograniczysz korzystanie z budżetu indeksowania tym samym przyczyniając się mniejszego zużycia energii potrzebnej do pracy robotów wyszukiwarek internetowych.

Choć protokół IndexNow nie jest jeszcze oficjalnie wspierany przez Google to:

Jak donoszą źródła znajduje się on obecnie w fazie wewnętrznych testów.

IndexNow wspierany jest obecnie m.in. przez CloudFlare pozwalając właścicielom stron internetowych na proste i szybkie skorzystanie z jego zalet. Możliwe jest także skorzystanie z IndexNow poprzez ręczną integrację zgodnie z dokumentację zawartą na stronie indexnow.org.

8. Zostaw przeszłość za sobą

Jak już wiesz po przeczytaniu tego poradnika w 2024 roku istnieje wciąż wiele skutecznych sposobów na pozycjonowanie strony internetowej. Nie oznacza to jednak, że należy korzystać ze wszystkich stosowanych przez Ciebie w poprzednich latach metod. Jak co roku warto więc zrobić rachunek sumienia, a tym samym porządek na stronie internetowej pozbywając się skostniałych 💀 poglądów, a być może nawet niekorzystnych obecnie w SEO praktyk.

Jeżeli więc nie chcesz, aby Twoja strona internetowa w 2024 i kolejnych latach straciła swoje pozycje oraz ruch organiczny to najwyższa pora, aby przestać na siłę umieszczać na niej większą ilość fraz kluczowych niż jest to faktycznie potrzebne. Z drugiej strony minęły także już czasy w których stosowanie ściśle dopasowanych do słów kluczowych linków oraz domen dawało wymierne korzyści. Co raz częściej obecnie mówi się także w branży o nadchodzącym końcu technologi AMP, o której pisaliśmy na naszym blogu m.in. w kontekście tego jak ją wyłączyć. Ponadto co raz mniejszą rolę w pozycjonowaniu strony internetowej odgrywa mapa strony [XML i HTML], która w przypadku pełnego wdrożenia w wyszukiwarce Google protokołu IndexNow stanie się całkowicie zbędna. Na sam koniec w 2024 roku warto pamiętać o tym jak bardzo wyszukiwarki internetowe nie lubią niskiej jakości treści, do którego grona w ostatnim czasie dołączyły te generowane, czy też tworzone przez sztuczną inteligencję.

To już wszystko co musisz wiedzieć na temat pozycjonowania strony w 2024 roku.

Zacznij z nami pozycjonowanie stron internetowych

Mamy nadzieję, że nasz poradnik odpowiedział na najważniejsze dla Ciebie pytanie dotyczące tego jak powinno wyglądać skuteczne pozycjonowanie strony internetowej. Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się jak możemy pomóc Ci w budowaniu widocznej, konwertującej oraz działającej stronie internetowej w oparciu o nasz ukochany 💙 system WordPress.

Jesteśmy by pomagać

Skorzystaj z natychmiastowej pomocy ekspertów WordPress. Wyślij nam wiadomość za pomocą formularza kontaktowego i opisz nam swój problem lub to czego potrzebujesz.

Nazwa firmy
Sirius Pro

Dane firmy
ul. Grzybowska 87
00-844 Warszawa

Identyfikator
PL 9111958679

Na stronie Sirius Pro nie korzystamy z plików cookies oraz kodów śledzących, a także nie profilujemy Twojej aktywności, dzięki czemu możesz korzystać z niej całkowicie anonimowo i prywatnie.