2465 wyświetlenia
944 wyrazów
AMP [Accelerated Mobile Pages Project] w pigułce

AMP [Accelerated Mobile Pages Project] w pigułce

Przeczytasz w 4 minuty i 43 sekundy 2017.08.14 | Aktualizacja: 1 rok temu
AMP [Accelerated Mobile Pages Project] w pigułce

Dowiedz się czym jest Google AMP (Accelerated Mobile Pages Project) oraz kiedy i jak z niego skorzystać, a także dlaczego technologia jest tak ważna w SEO.

Google nieustannie pracuje nie tylko nad rozwojem swojej wyszukiwarki, ale również nad wydajnym, bezpiecznym oraz otwartym internetem. Jakiś czas temu Google wymusiło na właścicielach stron internetowych stosowanie certyfikatu SSL i obecnie jest to już webowy standard.

Czy taka sama sytuacja będzie z Google AMP aka Accelerated Mobile Pages Project?

Projekt Google AMP (Accelerated Mobile Pages Project)

AMP to otwarty projekt stworzony przez Google, który postanowił zabrać się za wydajność stron otwierany na urządzeniach mobilnych. Wiemy już jednak, że nie powstanie osobna wyszukiwarka Google dla urządzeń mobilnych. Zamiast tego Google postanowiło wdrożyć Accelerated Mobile Pages Project dedykowane urządzeniom z małym ekranem.

Więcej o projekcie AMP przeczytasz na oficjalnej stronie ampproject.org.

Narzędzie AMP pojawiło się pierwotnie w Google Search Console na początku 2016 roku. Dedykowane były ono witrynom internetowym posiadającym strony statyczne, czyli takie jak np. artykuły publikowane na WordPress.

Strony działające w technologii AMP (Accelerated Mobile Pages Project) opierają się na 3 elementach:

  • AMP HTML – Kod HTML z pewnymi ograniczeniami zapewniającymi niezawodne działanie oraz pewnymi rozszerzeniami, które umożliwiają tworzenie zaawansowanych treści wykraczających poza podstawowy kod HTML,
  • AMP JS – Biblioteka AMP JS zapewniająca szybkie renderowanie stron,
  • AMP Cache – Opcjonalny element, który odpowiedzialny jest za dostarczanie stron HTML opartych o AMP.

Google AMP – czy chodzi tylko o szybkość?

Szybkość, szybkość, szybkość – tak można by w skrócie podsumować oficjalny cel powstania Google AMP. Ta otwarta inicjatywa Google ma na celu przede wszystkim dostarczenie prostego narzędzia twórcom stron internetowych oraz webmasterom, które umożliwia przyśpieszenie wczytywania stron internetowych. W rzeczywistości tak też jest, dlatego strony internetowe korzystające z AMP ładują się błyskawicznie po kliknięciu w link z wyszukiwarki Google.

Drugim czynnikiem, który stoi za powstaniem AMP (Accelerated Mobile Pages Project) jest oczywiście jeszcze większa kontrola Google’a nad treściami prezentowanymi w wynikach wyszukiwania. Chociaż projekt AMP jest całkowicie otwarty i darmowy to jednak sposób jego działania budzi pewne wątpliwości.

Jak działa AMP (Accelerated Mobile Pages Project)?

Przyśpieszenie ładowania stron jest w AMP możliwe dzięki przechowywaniu całej podstrony w cache Google, dlatego technologia ta działa tylko w przypadku stron statycznych (nie może być stosowana np. do sklepów internetowych).

Otwierając jednak link kierujący do strony w technologii AMP zostaniemy poprowadzeni do witryny znajdującej się pod adresem Google. Oczywiście Google umożliwia wciąż śledzenie w ramach AMP użytkowników np. poprzez Google Analytics oraz używanie reklam Google AdSense, jednak zmienia to diametralnie odbiór czytelnika. Nawet pomimo logo, które możesz umieścić w górnej części strony, AMP w pewien sposób odbiera tożsamość stronom w Google (choć i na to jest sposób).

AMP (Accelerated Mobile Pages Project) - Spidersweb

AMP (Accelerated Mobile Pages Project) na przykładzie spidersweb.pl.

Aby skorzystać z Accelerated Mobile Pages Project należy przede wszystkim posiadać witrynę zweryfikowaną w Google Search Console oraz ściśle przestrzegać reguły Google odnośnie witryn AMP. Jeżeli Twoja strona internetowa wspiera Google AMP to z czasem pojawią się one w zakładce Przyśpieszone strony mobilne AMP oraz zaindeksowane w Google.

Technologia AMP działa obecnie we wszystkich nowoczesnych przeglądarkach i jest wspierana m.in. przez marki takie jak:

  • Bing,
  • Twitter,
  • LinkedIn,
  • Yahoo,
  • Pinterest.

Istotne jednak jest, aby nasza strona przestrzegała wszystkich wymagań Google’a odnośnie projektu AMP. W innym wypadku w Search Console zobaczymy błędy, które uniemożliwią indeksowanie naszych stron i korzystanie z korzyści jakie daje AMP.

Treści AMP (Accelerated Mobile Pages Project) stosowane są najczęściej do newsów i znajdą najlepiej swoje zastosowanie w typowej prasie internetowej.

SEO a AMP

Wdrażając na stronie internetowej Google AMP należy przede wszystkim mieć na uwadze wygodę i komfort użytkowników korzystających z naszego serwisu. Google oficjalnie dementuje, że AMP ma pozytywny wpływ na SEO, jednak nie do końca jest to prawda. O ile samo AMP rzeczywiście może (lecz nie musi) nie mieć wpływu na pozycje w Google, to jednak szybkość wczytywania stron internetowych już taki wpływ posiada.

Ponadto zaletą stosowania AMP jest możliwość wyświetlania się naszych artykułów w karuzeli Google News. Zatem jest to dodatkowa promocja naszych wpisów w sieci i możliwość pozyskania nowych klientów lub czytelników.

AMP w liczbach po latach

Gdy pierwszy raz pisaliśmy ten artykuł AMP było co najwyżej ciekawostką. Obecnie, po kilku latach istnienia technologii AMP odpowiada ona już za ponad 50% całego ruchu mobilnego w wyszukiwarce Google. Chociaż rzeczywiście stosowanie AMP daje wyraźny wzrost czasu wczytywania strony w Google (przejście jest dosłownie niezauważalne), to jednak zbytne ograniczenia oraz kontrola Google spowodowała, że w przypadku naszych stron wycofaliśmy się z tej technologii.

Chociaż Google stara się poluźnić pasa internetowym wydawcom w kwestii Accelerated Mobile Pages Project to jednak wydaje się, że nie przekona ona wszystkich z nich do korzystania z AMP.

Jeżeli jednak chcesz wdrożyć AMP na swojej stronie pomimo pewnych ograniczeń w tej technologi, koniecznie sprawdź nasz poradnik krok po kroku dla AMP w WordPress. Nie martw się jeżeli w przyszłości zrezygnujesz z Google AMP – mamy dla Ciebie poradnik Jak wyłączyć AMP w Google.

Jesteśmy by pomagać

Skorzystaj z natychmiastowej pomocy ekspertów WordPress. Wyślij nam wiadomość za pomocą formularza kontaktowego i opisz nam swój problem lub to czego potrzebujesz.

Nazwa firmy
Sirius Pro

Dane firmy
ul. Grzybowska 87
00-844 Warszawa

Identyfikator
PL 9111958679
Zgody i prywatność
Sprawdź i wybierz, które dane może przechowywać ta strona internetowa w plikach cookies, pamięci lokalnej i sesji przeglądarki internetowej
Podstawowe funkcjonowanie strony Do poprawnego korzystania z tej strony wymagane jest anonimowe przechowywanie niektórych danych dotyczących jej wyglądu oraz sposobu działania