Czy wiesz już co oznacza pojęcie SEO oraz jaka historia kryje się za powstaniem jednej z najbardziej popularnych na świecie branż marketingu internetowego?
SEO – co to znaczy w marketingu
SEO to skrót od Search Engine Optimization co w przełożeniu na nasz język oznacza optymalizację pod kątem wyszukiwarek internetowych. Po raz pierwszy wyrażenie to zaczęło pojawiać się już w połowie lat 90-tych i było związane z popularyzacją wyszukiwarek internetowych takich jak Altavista i Infoseek. Stało się to na długo przed powstaniem wyszukiwarki Google, która zdominowała światowy rynek i stała się flagowym produktem firmy o tej samej nazwie.
Zwiększone zainteresowanie usługami SEO związane było z obserwacjami właścicieli stron internetowych, którzy zauważyli, że stosowanie niektórych praktyk ułatwia osiąganie wysokich pozycji widocznych na pierwszej stronie wyszukiwarki. Przekładało się to na znaczny wzrost ilości odwiedzin oraz nowych klientów. Wysoki popyt na pozycjonowanie poskutkował zwiększeniem podaży na rynku poprzez powstanie nowych firm oraz specjalistów SEO.
Aby dowiedzieć się jak na przestrzeni lat zmieniała się branża i sposób pozycjonowania koniecznie zapoznaj się z naszym artykułem Pozycjonowanie stron w Google.
SEO = Google
Samo pojęcie SEO bezpośrednio powiązane jest oczywiście z wyszukiwarką Google, ponieważ to właśnie ona nieustannie od wielu lat króluje w globalnych wynikach silników wyszukiwania. Doskonale obrazują to aktualne statystyki StatCounter, które przedstawiamy na poniższej grafice.
Przedstawiają one procentowy udział wyszukiwarek internetowych wśród wszystkich zapytań użytkowników na całym świecie. Jak łatwo zauważyć, rynek jest całkowicie zdominowany przez Google, które dostarcza aż ~96% wyników.
Nie oznacza to jednak, że działania Search Engine Optimization obejmują tylko produkt Google. Usługi SEO świadczone są również na rzecz innych wyszukiwarek takich jak Bing, Yahoo!, Baidu i YANDEX RU. Warto również zwrócić uwagę, iż w Polsce bardzo dobrze przyjęło się pojęcie pozycjonowania, które oznacza dokładnie ten sam obszar działań i jest częścią naszej oferty na pozycjonowanie.
SEO – white i black hat
Co ciekawe, bardzo szybko po pojawieniu się branży SEO została ona podzielona na dwa światy. Do dzisiaj spotkać możemy się zarówno z praktykami opisywanymi jako white hat oraz black hat SEO. Pojęcia te wywodzą się wprost ze świata hakerów, czyli specjalistów którzy zajmują się cyfrowym bezpieczeństwem.
White hat, czyli białe kapelusze to określenie dla osób, które wykorzystują zdobytą wiedzę zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami. W przypadku działań SEO będą metody dozwolone i zalecane przez Google dostępne w poradniku dotyczącym optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych. Pojęcie white hat używa się również w przypadku specjalistów, którzy penetrują zabezpieczenia stron lub systemów w celu wykrycia podatności na ataki.
Jeżeli chodzi o określenie black hat tj. czarne kapelusze to stosowane jest ono głównie w przypadku ludzi działających na szkodę użytkowników internetu. Odbywa się to poprzez wykradanie danych oraz, a w przypadku branży SEO, obniżanie pozycji konkurencji w Google.
SEO a Google PageRankg
Jak już wspomnieliśmy na samym początku największą popularnością od lat cieszy się wyszukiwarka Google i to właśnie na niej zależy najbardziej reklamodawcom. Miliony wyszukiwań każdego dnia, na całym świecie pozwala skutecznie promować markę oraz ofertę w sieci poprzez zwiększenie ruchu organicznego na stronie internetowej.
Pozycjonowanie, czyli SEO możliwe stało się dzięki zastosowaniu w wyszukiwarce Google algorytmu, który znany jest jako PageRank. Jest on odpowiedzialny za obliczanie pozycji strony m.in. poprzez sprawdzanie jakości linków do niej kierujących. Im bardziej wartościowe strony linkują do naszej domeny tym większa szansa na pojawienie się wysoko w wynikach wyszukiwania w Google. To właśnie, dlatego w przypadku działań SEO istotną rolę odgrywa pozyskiwanie przemyślany i konsekwentny link building.
Dokładny sposób działania algorytmu PageRank nie został dotychczas poznany. Jest to bowiem jedna z najbardziej strzeżonych tajemnic Google. Sama nazwa PageRank została przez firmę opatentowana 9 stycznia 1998 roku, a dokładny wzór algorytmu wyszukiwarki Google zna obecnie tylko kilka osób na świecie m.in. jej założyciele Larry Page i Sergey Brin. Można sobie bez problemu wyobrazić jaki wpływ na całą branżę oraz firmę Google miałaby zmiana tego stanu rzeczy. PageRank pozostaje jednym z najważniejszych obszarów działań SEO, czyli optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych.
Aktualizacja algorytmu SEO – co to znaczy dla branży?
W ostatnich latach Google wprowadziło kilka dużych aktualizacji do algorytmu swojej wyszukiwarki. Zaprezentowane one zostały pod przyjemnymi nazwami zwierzaków takich jak panda, czy pingwin. Aktualizacje algorytmu znacząco zmniejszyły możliwość manipulacji kolejnością prezentowanych wyników wyszukiwania w Google oraz wprawiły w kłopoty wiele stron internetowych opierających się na wątpliwych działaniach SEO.
Algorytm Google jest nieustannie ulepszany, jednak zmiany te są mniej znaczące niż w przypadku poprzednich aktualizacji. Samo Google również mniej chętnie chwali się wprowadzonymi modyfikacjami, które są istotną informacją dla całej branży SEO. Pełną listę oficjalnych i nieoficjalnych aktualizacji silnika Google możecie zobaczyć w tym miejscu. Ostatnią znaną aktualizacją jest Fred, która miała miejsce 8 marca 2017 roku, jednak nie została potwierdzona przez samo Google.
Wszystkie wprowadzane zmiany w wyszukiwarce mają jeden cel: wyselekcjonowanie oraz prezentacja najlepszych i najbardziej wartościowych wyników wyszukiwania z punktu widzenia użytkownika. Nie jest to dziwne patrząc na ogromną ilość informacji, które dostępne są w internecie. Obecnie dostępnych jest ponad miliard stron, a znaczna część z nich przepełniona jest reklamami, powielonymi treściami, a także wirusami.
Działania Google zatem nie są wymierzone przeciwko branży SEO, a mają jedynie na celu poprawę dostarczanych wyników oraz jakości świadczonych usług na rzecz użytkowników internetu. Google bowiem wciąż bardzo obficie potrafi wynagrodzić staranne działania SEO, które obejmują optymalizację strony oraz tworzenie wartościowych i unikalnych treści.
Przekonało się o tym już wielu naszych klientów.
SEO – jak to działa?
Aby jeszcze lepiej przybliżyć czym jest Search Engine Optimization przedstawiamy listę fundamentalnych działań, które doskonale wpisują się w naszą nowoczesną definicję pojęcia SEO:
- Optymalizacja – Zbiór działań, które pozwalają na osiąganie wysokich pozycji w Google poprzez dostosowanie strony internetowej do aktualnych zaleceń Google. Optymalizacja strony internetowej obejmuje m.in. zwiększenie jej wydajności, poprawę struktury witryny, planowanie linkowania wewnętrznego, tworzenia meta tagów oraz konfigurację narzędzi Google. Stanowi istotny czynnik wpływający na pozycję strony w wynikach.
- Publikacja – Regularne tworzenie treści np. na bloga firmowego pozwala przyciągać nowych, potencjalnych klientów z Google poszukujących przydatnych informacji oraz odpowiedzi na zadawane pytania. Publikacja artykułów to skuteczny sposób na zwiększenie cennego ruchu organicznego na stronie internetowej oraz osiąganie wysokich pozycji na frazy kluczowe z długim ogonem.
- Analityka – Badanie oraz analiza ruchu na stronie internetowej za pomocą narzędzi takich jak Google Analaytics w celu poprawy parametrów mających wpływ na pozycję w Google. Należą do nich m.in. współczynnik odrzuceń oraz czas wizyty użytkownika na stronie. Analiza ruchu przychodzącego pozwala również na lepsze dopasowanie oferty oraz dobranie wartościowych fraz kluczowych.
- Linkowanie – Strategiczne i długotrwałe działania mające na celu pozyskiwanie cennych linków przychodzących wpływających na wysoki wskaźnik algorytmu PageRank. Działania te określane są także jako link building i wciąż pozostają najskuteczniejszą metodą w pozycjonowaniu stron internetowych w Google. Linkowanie realizowane jest m.in. poprzez publikację artykułów sponsorowanych w tematycznych serwisach.
- Wsparcie – Realizowanie doradztwa świadczonego na rzecz klienta, którego celem jest rozwiązywanie bieżących problemów oraz stała poprawa osiąganych wyników. Określane jest także jako consulting i umożliwia przekazywanie klientowi aktualnej wiedzy poprzez szkolenia. Wzajemna współpraca oraz skoordynowane działania pozwalają także na efektywniejsze pozycjonowanie oraz dbanie o wysoką jakość prezentowanych treści.
SEO, co to znaczy dla Ciebie?
Pojęcie SEO ma długą historię, jednak jego pierwotne znacznie pozostało wciąż takie same. To kompleksowe działania, znane również jako pozycjonowanie, które umożliwiają pozyskiwanie nowych klientów wprost z wyszukiwarek internetowych. Odbywa się to poprzez osiąganie najwyższych pozycji na pierwszej stronie w Google dla wybranych fraz kluczowych. Pomimo wielu zmian, które na przestrzeni lat wpłynęły na metody SEO pozycjonowanie pozostaje ciągle jednym z najskuteczniejszych kampanii marketingowych (zobacz cennik pozycjonowania sklepu internetowego).
Dla Ciebie pojęcie SEO powinno zatem kojarzyć się z dochodową kampanią w wyszukiwarce Google oraz z długofalową strategią budowania ruchu na stronie internetowej. W tym wszystkim możemy pomóc Ci my, a naszą pełną ofertę poznasz kontaktując się z nami.
Pomożemy Ci zyskać nowych klientów oraz wypromować biznes w sieci. Skontaktuj się z nami, a otrzymasz bezpłatną analizę. Formularz kontaktowy znajdziesz poniżej 🙂