SEO – co to znaczy?

Czy wiesz ju偶 co oznacza poj臋cie SEO oraz jaka historia kryje si臋 za powstaniem jednej z najbardziej popularnych na 艣wiecie bran偶 marketingu internetowego?

SEO

SEO to skr贸t od聽Search Engine Optimization co w prze艂o偶eniu na nasz j臋zyk oznacza聽optymalizacj臋 pod k膮tem wyszukiwarek internetowych. Po raz pierwszy wyra偶enie to zacz臋艂o pojawia膰 si臋 ju偶 w po艂owie lat 90-tych i by艂o zwi膮zane z popularyzacj膮 wyszukiwarek internetowych takich jak Altavista i Infoseek. Sta艂o si臋 to na d艂ugo przed powstaniem wyszukiwarki Google, kt贸ra zdominowa艂a 艣wiatowy rynek i sta艂a si臋 flagowym produktem firmy o tej samej nazwie.

Zwi臋kszone zainteresowanie us艂ugami SEO zwi膮zane by艂o z obserwacjami w艂a艣cicieli stron internetowych, kt贸rzy zauwa偶yli, 偶e stosowanie niekt贸rych praktyk u艂atwia osi膮ganie wysokich pozycji widocznych na pierwszej stronie wyszukiwarki. Przek艂ada艂o si臋 to na znaczny wzrost ilo艣ci odwiedzin oraz nowych klient贸w. Wysoki popyt na pozycjonowanie poskutkowa艂聽zwi臋kszeniem poda偶y na rynku poprzez powstanie nowych firm oraz specjalist贸w SEO.

Aby dowiedzie膰 si臋 jak na przestrzeni lat zmienia艂a si臋 bran偶a i spos贸b pozycjonowania koniecznie zapoznaj si臋 z naszym artyku艂em聽Pozycjonowanie w Google – wczoraj i dzi艣.

SEO = Google

Samo poj臋cie SEO bezpo艣rednio powi膮zane jest oczywi艣cie z wyszukiwark膮 Google, poniewa偶 to w艂a艣nie ona nieustannie od wielu lat kr贸luje w globalnych wynikach silnik贸w wyszukiwania.聽Doskonale obrazuj膮 to aktualne statystyki StatCounter, kt贸re przedstawiamy na poni偶szej grafice.

StatCounter - Search Engine

Przedstawiaj膮 one procentowy udzia艂 wyszukiwarek internetowych w艣r贸d wszystkich zapyta艅 u偶ytkownik贸w na ca艂ym 艣wiecie. Jak 艂atwo zauwa偶y膰, rynek jest ca艂kowicie zdominowany przez Google, kt贸re dostarcza a偶聽~96% wynik贸w.

Nie oznacza to jednak, 偶e dzia艂ania Search Engine Optimization聽obejmuj膮 tylko produkt Google. Us艂ugi SEO 艣wiadczone s膮 r贸wnie偶 na rzecz innych wyszukiwarek takich jak Bing, Yahoo!, Baidu i YANDEX RU. Warto r贸wnie偶 zwr贸ci膰 uwag臋, i偶 w Polsce bardzo dobrze przyj臋艂o si臋 poj臋cie pozycjonowania, kt贸re oznacza dok艂adnie ten sam obszar dzia艂a艅 i jest cz臋艣ci膮 naszej oferty na聽pozycjonowanie.

White i black hat

Co ciekawe, bardzo szybko po pojawieniu si臋 bran偶y SEO zosta艂a ona podzielona na dwa 艣wiaty. Do dzisiaj spotka膰 mo偶emy si臋 zar贸wno z praktykami opisywanymi jako white hat oraz black hat SEO. Poj臋cia te wywodz膮 si臋 wprost ze 艣wiata haker贸w, czyli specjalist贸w kt贸rzy zajmuj膮 si臋 cyfrowym bezpiecze艅stwem.

White hat, czyli bia艂e kapelusze to okre艣lenie dla os贸b, kt贸re wykorzystuj膮 zdobyt膮 wiedz臋 zgodnie z og贸lnie przyj臋tymi zasadami. W przypadku dzia艂a艅 SEO b臋d膮 metody dozwolone i zalecane przez Google dost臋pne w poradniku dotycz膮cym optymalizacji pod k膮tem wyszukiwarek internetowych. Poj臋cie white hat u偶ywa si臋 r贸wnie偶 w przypadku specjalist贸w, kt贸rzy penetruj膮 zabezpieczenia stron lub system贸w w celu wykrycia podatno艣ci na ataki.

Je偶eli chodzi o okre艣lenie black hat tj.聽czarne kapelusze聽to stosowane jest ono g艂贸wnie w przypadku ludzi dzia艂aj膮cych na szkod臋 u偶ytkownik贸w internetu. Odbywa si臋 to poprzez wykradanie danych oraz, a w przypadku bran偶y SEO, obni偶anie pozycji konkurencji w Google.

Google PageRank

Jak ju偶 wspomnieli艣my na samym pocz膮tku najwi臋ksz膮 popularno艣ci膮 od lat cieszy si臋 wyszukiwarka Google i to w艂a艣nie na niej zale偶y najbardziej reklamodawcom. Miliony wyszukiwa艅 ka偶dego dnia, na ca艂ym 艣wiecie pozwala skutecznie promowa膰 mark臋 oraz ofert臋 w sieci poprzez zwi臋kszenie ruchu organicznego na stronie internetowej.

Pozycjonowanie, czyli SEO mo偶liwe sta艂o si臋 dzi臋ki zastosowaniu w wyszukiwarce Google algorytmu, kt贸ry znany jest jako PageRank. Jest on odpowiedzialny za obliczanie pozycji strony m.in. poprzez sprawdzanie jako艣ci link贸w do niej kieruj膮cych. Im bardziej warto艣ciowe strony linkuj膮 do naszej domeny tym wi臋ksza szansa na pojawienie si臋 wysoko w wynikach wyszukiwania w Google. To w艂a艣nie, dlatego w przypadku dzia艂a艅 SEO istotn膮 rol臋 odgrywa pozyskiwanie przemy艣lany i konsekwentny link building.

Dok艂adny spos贸b dzia艂ania algorytmu PageRank nie zosta艂 dotychczas poznany. Jest to bowiem jedna z najbardziej strze偶onych tajemnic Google. Sama nazwa PageRank zosta艂a przez firm臋 opatentowana 9 stycznia 1998 roku, a dok艂adny wz贸r algorytmu wyszukiwarki Google zna obecnie tylko kilka os贸b na 艣wiecie m.in. jej za艂o偶yciele聽Larry Page聽i Sergey Brin. Mo偶na sobie bez problemu wyobrazi膰 jaki wp艂yw na ca艂膮 bran偶臋 oraz firm臋 Google mia艂aby zmiana tego stanu rzeczy. PageRank pozostaje jednym z najwa偶niejszych obszar贸w dzia艂a艅 SEO, czyli optymalizacji pod k膮tem wyszukiwarek internetowych.

Aktualizacja algorytmu

W ostatnich latach Google wprowadzi艂o kilka du偶ych aktualizacji do algorytmu swojej wyszukiwarki. Zaprezentowane one zosta艂y pod przyjemnymi nazwami zwierzak贸w takich jak panda, czy pingwin. Aktualizacje algorytmu znacz膮co zmniejszy艂y mo偶liwo艣膰 manipulacji kolejno艣ci膮 prezentowanych wynik贸w wyszukiwania w Google oraz wprawi艂y w k艂opoty wiele stron internetowych opieraj膮cych si臋 na w膮tpliwych dzia艂aniach SEO.

Algorytm Google jest nieustannie ulepszany, jednak zmiany te s膮 mniej znacz膮ce ni偶 w przypadku poprzednich aktualizacji. Samo Google r贸wnie偶 mniej ch臋tnie chwali si臋 wprowadzonymi modyfikacjami, kt贸re s膮 istotn膮 informacj膮 dla ca艂ej bran偶y SEO. Pe艂n膮 list臋 oficjalnych i nieoficjalnych aktualizacji silnika Google mo偶ecie zobaczy膰 w tym miejscu.聽Ostatni膮 znan膮 aktualizacj膮 jest Fred, kt贸ra mia艂a miejsce 8 marca 2017 roku, jednak nie zosta艂a potwierdzona przez samo Google.

Wszystkie wprowadzane zmiany w wyszukiwarce maj膮 jeden cel: wyselekcjonowanie oraz prezentacja najlepszych i najbardziej warto艣ciowych wynik贸w wyszukiwania z punktu widzenia u偶ytkownika. Nie jest to dziwne patrz膮c na ogromn膮 ilo艣膰 informacji, kt贸re dost臋pne s膮 w internecie. Obecnie dost臋pnych jest ponad miliard stron, a znaczna cz臋艣膰 z nich przepe艂niona jest reklamami, powielonymi tre艣ciami, a tak偶e wirusami.

Dzia艂ania Google zatem nie s膮 wymierzone przeciwko bran偶y SEO, a maj膮 jedynie na celu popraw臋 dostarczanych wynik贸w oraz jako艣ci 艣wiadczonych us艂ug na rzecz u偶ytkownik贸w internetu. Google bowiem wci膮偶 bardzo obficie potrafi wynagrodzi膰 staranne dzia艂ania SEO, kt贸re obejmuj膮 optymalizacj臋 strony oraz tworzenie warto艣ciowych i unikalnych tre艣ci.

Przekona艂o si臋 o tym ju偶 wielu naszych klient贸w聽馃檭

SEO – jak to dzia艂a?

Aby jeszcze lepiej przybli偶y膰 czym jest Search Engine Optimization przedstawiamy list臋 fundamentalnych dzia艂a艅, kt贸re聽doskonale wpisuj膮 si臋 w nasz膮 nowoczesn膮 definicj臋 poj臋cia SEO:

  • Optymalizacja – Zbi贸r dzia艂a艅, kt贸re pozwalaj膮 na osi膮ganie wysokich pozycji w Google poprzez dostosowanie strony internetowej do aktualnych zalece艅 Google. Optymalizacja obejmuje m.in. zwi臋kszenie wydajno艣ci strony, popraw臋 struktury witryny, planowanie linkowania wewn臋trznego, tworzenia meta tag贸w oraz konfiguracj臋 narz臋dzi Google. Stanowi istotny czynnik wp艂ywaj膮cy na pozycj臋 strony w wynikach.
  • Publikacja – Regularne tworzenie tre艣ci np. na bloga firmowego pozwala przyci膮ga膰 nowych, potencjalnych klient贸w z Google poszukuj膮cych przydatnych informacji oraz odpowiedzi na zadawane pytania. Publikacja artyku艂贸w to skuteczny spos贸b na zwi臋kszenie cennego ruchu organicznego na stronie internetowej oraz osi膮ganie wysokich pozycji na frazy kluczowe z d艂ugim ogonem.
  • Analityka – Badanie oraz analiza ruchu na stronie internetowej za pomoc膮 narz臋dzi takich jak Google Analaytics w celu poprawy parametr贸w maj膮cych wp艂yw na pozycj臋 w Google. Nale偶膮 do nich m.in. wsp贸艂czynnik odrzuce艅 oraz czas wizyty u偶ytkownika na stronie. Analiza ruchu przychodz膮cego pozwala r贸wnie偶 na lepsze dopasowanie oferty oraz dobranie warto艣ciowych fraz kluczowych.
  • Linkowanie – Strategiczne i d艂ugotrwa艂e dzia艂ania maj膮ce na celu pozyskiwanie cennych link贸w przychodz膮cych wp艂ywaj膮cych na wysoki wska藕nik algorytmu PageRank. Dzia艂ania te okre艣lane s膮 tak偶e jako link building i聽wci膮偶 pozostaj膮 najskuteczniejsz膮 metod膮 w pozycjonowaniu stron internetowych w Google. Linkowanie realizowane jest m.in. poprzez publikacj臋 artyku艂贸w sponsorowanych w tematycznych serwisach.
  • Wsparcie – Realizowanie doradztwa 艣wiadczonego na rzecz klienta, kt贸rego celem jest rozwi膮zywanie bie偶膮cych problem贸w oraz sta艂a poprawa osi膮ganych wynik贸w. Okre艣lane jest tak偶e jako consulting i umo偶liwia przekazywanie klientowi aktualnej wiedzy poprzez szkolenia. Wzajemna wsp贸艂praca oraz skoordynowane dzia艂ania pozwalaj膮 tak偶e na efektywniejsze pozycjonowanie oraz dbanie o wysok膮 jako艣膰 prezentowanych tre艣ci.

Podsumowanie

Poj臋cie SEO ma d艂ug膮 histori臋, jednak jego pierwotne znacznie pozosta艂o wci膮偶 takie same. To kompleksowe dzia艂ania, znane r贸wnie偶 jako pozycjonowanie, kt贸re umo偶liwiaj膮 pozyskiwanie nowych klient贸w wprost z wyszukiwarek internetowych. Odbywa si臋 to poprzez osi膮ganie najwy偶szych pozycji na pierwszej stronie w Google dla wybranych fraz kluczowych. Pomimo wielu zmian, kt贸re na przestrzeni lat wp艂yn臋艂y na metody SEO pozycjonowanie pozostaje ci膮gle jednym z najskuteczniejszych kampanii marketingowych.

Teraz gdy ju偶 znasz histori臋 bran偶y SEO wiesz co to znaczy to poj臋ci mo偶esz zapozna膰 si臋 z nasz膮 pe艂n膮 ofert膮 na聽Pozycjonowanie.聽A je偶eli聽chcesz dowiedzie膰 si臋 jak mo偶emy zyska膰 dla Twojej firmy nowych klient贸w oraz zwiekszy膰 wsp贸艂czynnik konwersji napisz do nas lub zadzwo艅. Potrzebne do tego informacje znajdziesz na stronie Kontakt.