8048 wyświetlenia
1979 wyrazów
Linki dofollow vs linki nofollow w SEO

Linki dofollow vs linki nofollow w SEO

Przeczytasz w 9 minut i 53 sekundy 2017.10.16 | Aktualizacja: 8 miesięcy temu
Linki dofollow vs linki nofollow w SEO

W tym artykule dowiesz się jaka jest różnica pomiędzy linkami dofollow i nofollow oraz kiedy warto stosować linki z tymi atrybutami. Dowiesz się także w tym poradniku w jaki sposób pozyskać linki dofollow oraz linki nofollow, aby poprawić SEO swojej strony.

Jeżeli jesteś tutaj, ponieważ chcesz pozyskać mocne linki dofollow, napisz do nas. Jeżeli natomiast chcesz zdobyć najlepszą wiedzę w polskim internecie odnośnie linków dofollow i nofollow to przeczytaj cały ten artykuł!

Czym są linki [odsyłacze HTML]?

Niezależnie od tego, czy mówimy o linkach dofollow, czy też nofollow, zawsze na myśli mamy tzw. odsyłacze HTML, które pozwalają na przechodzenie z jednej strony do drugiej. Takie odsyłacze HTML, zwane potocznie linkami, a po angielsku backlinkami [backlinks] pełnią ważną rolę także w pozycjonowaniu strony internetowej o czym napiszemy za chwilę.

Przykładowy link dofollow [domyślnie wszystkie linki mają taki atrybut] wygląda więc tak:

<a href="https://siriuspro.pl"></a>

Pomiędzy dwoma znacznikami <a> oraz </a> umieszczamy więc w cudzysłowiu link. Jeżeli chcemy, aby ten sam link miał także anchor, czyli kotwicę [tekst pod którym się znajduje link] to musimy dodać pomiędzy dwa nawiasy kwadratowe wybraną frazę:

<a href="https://siriuspro.pl">siriuspro.pl</a>

O frazach kluczowych więcej przeczytasz tutaj: Słowa kluczowe w WordPress [praktyczny poradnik]. Znajdziesz tam przydatną wiedzę pod kątem optymalizacji stron i linków dla wybranych fraz kluczowych.

Ale wróćmy do tematu linków dofollow i nofollow.

Atrybuty linków HTML

Każdy link może mieć także dodatkowe atrybuty, czyli parametry widoczne dla robotów indeksujących strony [np. w Google]. Takie atrybuty mówią robotowi Google wiele ważnych rzeczy odnośnie linków i sposobu ich traktowania. W przypadyku SEO interesuje nas tylko jeden atrybut, a mianowicie rel pochodzący od angielskiego wyrazu relations.

Atrybuty rel oznaczają więc relację pomiędzy stroną odsyłającą, a stroną docelową. Poniżej znajdziesz listę wszystkich innych atrybutów HTML niż dofollow lub nofollow, które opisaliśmy na naszym blogu. Szczególną uwagę warto zwrócić także na Atrybuty rel=”noopener” i rel=”noreferrer”, które mają bardzo duże znaczenie pod kątem SEO.

Wracając jednak ponownie do atrybutu rel=”nofollow” to w linkach wygląda on tak:

<a href="https://siriuspro.pl" rel="nofollow"></a>

Jaki więc wpływ na pozycjonowanie maja linki dofollow [zwane także jako linki follow] nofollow?

Linki dofollow a pozycjonowanie

Często słyszymy o linkowaniu jako głównej metodzie pozycjonowania strony internetowej – i tak też jest w rzeczywistości. Jednak nie tylko zdobywanie linków zewnętrznych jest konieczne do uzyskania wysokiej pozycji naszej strony w Google. Równie istotne jest stosowanie linków z atrybutami nofollow, które choć nie podbiją bezpośrednio naszych fraz kluczowych to mają kilka innych zalet.

Przyjęło się jednak [i z resztą słusznie], że to właśnie linki dofollow mają największy wpływ na pozycjonowanie strony w Google, ponieważ same w sobie przekazują moc strony. A skoro przekazują swoją moc to analogicznie wzmacniają stronę, do której linkują i z tego względu nazywane są bardzo często także jako linki SEO.

Im więcej tzw. linków follow do Twojej strony internetowej tym [teoretycznie] większa jej moc. Obrazuje to doskonale poniższy schemat:

Linki dofollow linki nofollow - pozcjonowanie SEO

Przekazywanie mocy linków dofollow pomiędzy stronami.

A co z linkami nofollow?

Linki nofollow i znaczenie

Linki nofollow to linki, które nie pozycjonują strony, ponieważ nie przekazują swojej mocy stronie, do której odsyłają. To tak w skrócie i więcej o tym napiszemy za chwilę. Linki nofollow w przeciwieństwie do linków dofollow, muszą mieć oznaczenie w kodzie strony poprzez dodanie znacznika rel=”nofollow”.

Zatem należy zapamiętać, że każdy link automatycznie przekazuje swoją moc chyba, że to zmienimy w ustawieniach witryny.

To, że linki nofollow nie przekazują swojej mocy SEO nie oznacza, że nie warto ich stosować! Są one tak samo, a czasem nawet bardziej wartościowe niż linki dofollow, o czym dowiesz się w dalszej części tego wpisu.

Linki dofollow vs nofollow

No właśnie – zezwolić Google na podążanie za linkami, czy nie? O to jest pytanie, które zadaje sobie każdy kto do pozycjonowania wykorzystuje linki zewnętrzne. Odpowiedź wbrew pozorom nie jest wcale oczywista, ponieważ zarówno linki dofollow jak i linki nofollow przynoszą wymierne korzyści w stosowaniu ich pod kątem pozjonowania.

Na początek wyjaśnijmy zatem podstawowe różnice i podobieństwa pomiędzy linkami follow a nofollow:

  • Linki dofollow przekazują moc PR tj. podnoszą ranking strony do której prowadzą, natomiast linki nofollow nie przekazują swojej mocy i nie mają większego wpływu na pozycjonowanie,
  • Zarówno linki follow jak nofollow kierują robota Google’a do docelowej strony,
  • Oba typy linków nie mają wpływu na indeksowanie treści [od tego jest inny atrybut, a mianowicie content=”noindex”],
  • Linki nofollow pomagają zachować naturalny balans w stosunku do URL z dofollow,
  • Dofollow przekazuje anchor tekstu dla wyszukiwarki Google, nofollow tego nie robi.

Jasne? Idziemy dalej.

Jak stosować linki dofollow?

Linki follow [dofollow] najprościej ujmując stosujemy zawsze wtedy kiedy chcemy, aby miały one wpływ na pozycję naszej stronę w Google. Pozyskujemy więc z zewnętrznych stron internetowych mocne linki dofollow, które przekazują moc naszej stronie, a tym samym podnoszą jej pozycje w Google. W przypadku wewnętrznych linków Google radzi, aby zawsze stosować tego typu linki, ponieważ jest to najbardziej naturalne zachowanie.

Aby zamieścić link dofollow wystarczy upewnić się, że link ten nie posiada atrybutu rel=”nofollow” w kodzie HTML strony pomiędzy znacznikami <a> oraz </a>.

A więc poniższy link:

<a href="https://siriuspro.pl"></a>

Będzie linkiem dofollow. Proste prawda?

Skąd zdobyć linki dofollow?

Linki dofollow można więc wykorzystać jako skuteczny sposób na pozycjonowanie strony internetowej. Jak bowiem zostało wspomniane przekazują one moc domeny odsyłającej i aktualnie jest to najskuteczniejszy sposób na pozycjonowanie fraz kluczowych w Google. Linki dofollow można zdobyć np. zamawiając płatnę publikację na jednym z naszych portali internetowych [przeczytaj więcej o mocnych linkach zwrotnych dofollow]. W tym celu skontaktuj się z nami.

Linki dofollow można pozyskać również publikując eksperckie artykuły na zewnętrznych serwisach internetowych lub poprzez tzw. wymianę linków partnerskich. Oczywiście link linkowi nierówny, dlatego dbaj zawsze o to, aby były jak najwyższej jakości!

Jak stosować linki nofollow?

W tej sytuacji najprościej i najlepiej przytoczyć zalecenia samego Google’a, które wprost radzi, aby stosować linki nofollow w następujących sytuacjach:

  • Niezaufana zawartość – linki nofollow można i należy stosować wtedy, gdy nie jesteśmy pewni, czy zawartość strony docelowej jest bezpieczna dla użytkownika. Niebezpieczna i zawirusowana strona internetowa może negatywnie odbić się na naszej pozycji w Google oraz na bezpieczeństwie danych użytkowników, którzy odwiedzają naszą stronę, a tego Google nie lubi.
  • Płatne linki – Google również nie zaleca, aby indeksować linki sponsorowane umieszczane np. w boksach reklamowych. Ma to na celu uniknięcia sytuacji, w której powstaje manipulacja pozycją w wyszukiwarce.
  • Priorytetyzacja indeksowania – Linki nofollow powinny również stosowane np. w sytuacji, gdy mamy do czynienia z z formularzami typu zaloguj się lub zarejestruj się ze względu na fakt, iż dla robota Google’a są one bezużyteczne, a zatem marnujemy moc naszej strony [a ma ona swoje ograniczenia]. Ponadto dzięki odpowiedniemu stosowaniu linków nofollow możemy nadać priorytet indeksacji w Google linków, które mają dla nas większe znaczenie.

Skąd zdobywać linki nofollow?

Od pewnego czasu atrybut nofollow jest traktowany przez Google jedynie jako wskazówka. Oznacza to, że choć robot Google może, to nie musi wcale wziąć pod uwagę ten atrybut i może potraktować link nofollow jako dofollow.

To główny powód, dla którego warto zdobywać także linki nofollow. Kolejnym jest zachowanie równowagi pomiędzy linkami pozycjonującymi dofollow a linkami nofollow. Dzięki temu, strona wygląda na naturalnie pozycjonowaną, a to może przełożyć się na jej wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania Google.

Najprostszym miejsce na pozyskiwanie linkow nofollow są social media. Wszystkie linki, które tam znajdziemy mają atrybut nofollow i w naturalny sposób pozwalają na zróżnicowanie profilu linków przychodzących do Twojej strony. Oprócz tego znakomitym miejscem na pozyskiwanie linków nofollow są np. komentarze WordPress lub podpisy na forach.

Atrybuty linków w WordPress

W WordPress mamy kilka możliwości na umieszczanie linków nofollow. Możemy skorzystać z gotowych wtyczek, które umożliwiają określenie konkretnych atrybutów dla wybranych linków [np. nofollow dla wszystkich linków umieszczanych w komentarzach].

W przypadku artykułów lub stron wystarczy wykonać prosty zabieg: w trakcie tworzenia treści należy zmienić edytor z wizualnego na tekstowy, a następnie odnaleźć wybrany link i dodać na jego końcu rel=”nofollow”.

Linki dofollow linki nofollow - WordPress

Link dofollow i nofollow w WordPress krok po kroku.

Pełny link HTML z atrybutem nofollow wyglądać będzie zatem następująco:

<a href="https://siriuspro.pl" rel="nofollow"></a>

W przypadku, gdy Twój link nie będzie miał w kodzie znacznika „nofollow” i będzie wyglądał np. w ten sposób:

<a href="https://siriuspro.pl"></a>

Oznacza to, że jest to link dofollow.

Czy linki dofollow są skuteczne w SEO?

To pytanie, które zadaje sobie spora część osób, które zaczynają swoją przygodę w branży SEO. Odpowiedź jest natomiast bardzo oczywista: TAK. Linki dofollow działają i zawsze będą działać w SEO. Chociaż nie jest to tak spektakularne jak kiedyś to jednak mocne linki dofollow wciąż pozwalają na skuteczne pozycjonowanie strony w Google.

Warto więc pozyskiwać wysokiej jakości i skuteczne linki dofollow dla swoich stron www. Takie linki możesz pozyskać za pomocą m.in. publikacji sponsorowanych, które możesz zamówić poprzez kontakt z nami!

Sprawdzanie linków w HTML

Na sam koniec pokażemy Ci jeszcze jak sprawdzić rodzaj linków umieszczonych w kodzie HTML.

Aby, sprawdzić, czy link ma atrybut nofollow, czy też dofollow, należy zbadać kod strony za pomocą narzędzi kodu źródłowego strony internetowej.

Link dofollow nie ma żadnego atrybutu rel [np. rel=”follow” lub rel=”nofollow”] pomiędzy znacznikami <a> oraz </a>.

Linki dofollow

Link dofollow w kodzie strony.

Podczas, gdy linki nofollow w kodzie strony mają dodany atrybut rel=”nofollow”.

Linki nofollow

Linki nofollow w kodzie strony.

I to tyle!

Zdobądź mocne linki dofollow i linki nofollow

Temat pozycjonowania oraz linków dofollow oraz nofollow jest bardzo obszerny, dlatego zachęcamy Cię do sprawdzenia całego naszego bloga, gdzie znajdziesz dużo przydatnych porad związanych z SEO nie tylko dla WordPress. Mamy nadzieję, że rozumiesz już czym są linki dofollow i nollow oraz jak je stosować i zdobywać dla swojej strony.

Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się więcej o naszej ofercie na pozycjonowanie oraz pozyskiwanie linków dofollow oraz nofollow. Pomożemy Ci zarówno w optymalizacji strony pod kątem SEO jak i w budowaniu mocnych pozycji w Google. Do usłyszenia ✋

Jesteśmy by pomagać

Skorzystaj z natychmiastowej pomocy ekspertów WordPress. Wyślij nam wiadomość za pomocą formularza kontaktowego i opisz nam swój problem lub to czego potrzebujesz.

Nazwa firmy
Sirius Pro

Dane firmy
ul. Grzybowska 87
00-844 Warszawa

Identyfikator
PL 9111958679
Zgody i prywatność
Sprawdź i wybierz, które dane może przechowywać ta strona internetowa w plikach cookies, pamięci lokalnej i sesji przeglądarki internetowej
Podstawowe funkcjonowanie strony Do poprawnego korzystania z tej strony wymagane jest anonimowe przechowywanie niektórych danych dotyczących jej wyglądu oraz sposobu działania