Czym są i jak stosować linki follow i nofollow

W dzisiejszym artykule: jaka jest różnica pomiędzy linkami follow i nofollow, kiedy stosować te drugie oraz jak zrobić to prawidłowo.

Link

Często słyszymy o linkowaniu jako głównej metodzie pozycjonowania strony internetowej – i tak też jest w rzeczywistości. Jednak nie tylko zdobywanie linków zewnętrznych jest konieczne do uzyskania wysokiej pozycji naszej strony w Google. Równie istotne jest stosowanie atrybutów nofollow, które blokują przekazywanie PR naszej strony.

Takie linki oznaczane są w kodzie strony jako rel=”nofollow”. Przeciwieństwem dla linków nofollow są linki follow (lub dofollow), których po prostu… nie mają żadnego znaku w kodzie. Oznacza to, że automatycznie każdy link przekazuje swoją moc chyba, że to zmienimy w ustawieniach witryny.

Follow vs nofollow

No właśnie – zezwolić Google na podążanie za linkami, czy nie? O to jest pytanie, które zadaje sobie każdy kto nie specjalizuję się w SEO. Na początek wyjaśnijmy zatem podstawowe różnice i podobieństwa pomiędzy linkami follow a nofollow:

  • Linki follow przekazują moc PR tj. podnoszą ranking strony do której prowadzą, natomiast linki nofollow nie przekazują swojej mocy i nie mają większego wpływu na pozycjonowanie,
  • Zarówno linki follow jak nofollow kierują robota Google’a do docelowej strony,
  • Oba typy linków nie mają wpływu na indeksowanie treści (od tego jest inny atrybut noindex),
  • Linki nofollow pomagają zachować naturalny balans w stosunku do URL z dofollow,
  • Dofollow przekazuje anchor tekstu dla wyszukiwarki Google,

Kiedy i jak stosować dofollow?

Linki follow najprościej ujmując stosujemy zawsze wtedy kiedy chcemy, aby miały one wpływ na pozycję naszej (w przypadku linków przychodzących) lub zewnętrznej strony (w sytuacji, gdy to my zamieszczamy link na naszej witrynie). Jak tego dokonać? Tak jak wspomnieliśmy wcześniej wystarczy upewnić się, że link ten nie posiada atrybutu rel=”nofollow” w kodzie HTML strony.

Gdzie i po co stosujemy nofollow?

W tej sytuacji najprościej i najlepiej przytoczyć słowa samego Google’a, który radzi, aby stosować tego typu linki w następujących sytuacjach:

  • Niezaufana zawartość – linki nofollow można i należy stosować wtedy, gdy nie jesteśmy pewni, czy zawartość strony docelowej jest bezpieczna dla użytkownika. Niebezpieczna i zawirusowana strona internetowa może negatywnie odbić się na naszej pozycji w Google oraz na bezpieczeństwie danych użytkowników, którzy odwiedzają naszą stronę, a tego Google nie lubi.
  • Płatne linki – Google również nie zaleca, aby indeksować linki sponsorowane umieszczane np. w boksach reklamowych. Ma to na celu uniknięcia sytuacji, w której powstaje manipulacja pozycją w wyszukiwarce.
  • Priorytetyzacja indeksowania – Linki nofollow powinny również stosowane np. w sytuacji, gdy mamy do czynienia z z formularzami typu zaloguj się lub zarejestruj się ze względu na fakt, iż dla robota Google’a są one bezużyteczne, a zatem marnujemy moc naszej strony (a ma ona swoje ograniczenia). Ponadto dzięki odpowiedniemu stosowaniu linków nofollow możemy nadać priorytet indeksacji w Google linków, które mają dla nas większe znaczenie.

Linki w WordPressie

W systemie WordPress mamy kilka możliwości na umieszczanie linków nofollow. Możemy skorzystać z gotowych wtyczek, które umożliwiają określenie konkretnych atrybutów dla wybranych linków (np. nofollow dla wszystkich linków w komentarzach). W przypadku artykułów lub stron wystarczy wykonać prosty zabieg: w trakcie tworzenia treści należy zmienić edytor z wizualnego na tekstowy, a następnie odnaleźć wybrany link i dodać na jego końcu rel=”nofollow”.

Pełny link HTML z atrybutem nofollow wyglądać będzie zatem następująco:

<a href=”https://support.google.com/webmasters/answer/96569?hl=pl” target=”_blank” rel=”nofollow”>

Podsumowanie

Temat jest oczywiście znacznie szerszy i bardziej skomplikowany, jednak to właśnie tak można najprościej wytłumaczyć filozofię działania linków dofollow i nofollow.

Potrzebujesz pomocy przy swojej stronie internetowej lub e-sklepie? Skontaktuj się z nami już teraz.