Jeżeli na swojej stronie widzisz komunikat „Informacja dla właściciela witryny – wykryliśmy błąd: nieprawidłowy typ klucza” to znak, że potrzebujesz tego poradnika. A w nim dowiesz się czym jest Google reCAPTCHA, jak działa oraz w jaki sposób rozwiązać problem z nieprawidłowym typem klucza w tym narzędziu.
Google reCAPTCHA
Wspomniany na samym początku komunikat „Informacja dla właściciela witryny – wykryliśmy błąd: nieprawidłowy typ klucza” dotyczy zabezpieczenia Google reCAPTCHA, jednak zanim opiszemy jak poradzić sobie z tym problemem zacznijmy od tego czym jest i do czego w ogóle służy to narzędzie.
Google reCAPTCHA to bardzo popularne rozwiązanie, które pozwala, przynajmniej w teorii, poradzić sobie z tzw. botami. Te z kolei mogą znacząco zaszkodzić Twojej stronie internetowej m.in. poprzez przeprowadzanie masowych ataków na domenę, blokowanie zasobów serwerowych oraz generowanie spamu w formie komentarzy lub wiadomości email. Google reCAPTCHA najczęściej wykorzystywane jest w internecie do ochrony miejsc takich jak komentarze, formularze, fora dyskusyjne, blogi i portale internetowe oraz usługi WHOIS. Swoją drogą jeżeli interesuję Cię temat ochrony strony WordPress przed spamem to koniecznie przeczytaj nasz poradnik Jak zablokować spam w komentarzach WordPress.
Działanie Google reCAPTCHA v2 opiera się obecnie w drugiej wersji o mechanizm analizy zachowania użytkownika na stronie. Jeżeli narzędzie to oceni, że najprawdopodobniej ma do czynienia z botem to wyświetlone zostanie znane nam wszystkim okno weryfikacji:
Zawiera ono pocięte fragmenty obrazu, w których znajdują się określone obiekty. Aby udowodnić narzędziu Google reCAPTCHA, że nie jesteśmy botem musimy zaznaczyć poprawne kafelki lub też pominąć dany test. Nie zawsze jednak tak było, ponieważ pierwsza wersja Google reCAPTCHA v1 do weryfikacji użytkowników korzystała ze zeskanowanych tekstów. Te natomiast były następnie zniekształcane w taki sposób, aby niemożliwe stało się ich odczytanie przez typowe oprogramowanie OCR. Technika ta jak i jej zastosowanie ma jednak znacznie ciekawszą historię niż walka z typowym spamem i botami.
Mało kto wie, że zabezpieczenie reCAPTCHA powstało i jest rozwijane na Uniwersytecie Carnegiego i Mellonów w Pittsburghu. Oprócz ochrony przed botami przyczynia się ono znacząco do rozwoju technologii OCR. Skrót ten pochodzi od wyrazów Optical Character Recognition (Optyczne Rozpoznawanie Znaków), a sama technologia pozwala zrozumieć poszczególne znaki graficzne lub cały tekst. Jak to więc możliwe, że korzystanie z Google reCAPTCHA pomaga w rozwoju technologii OCR? Otóż tak na prawdę rozwiązując zagadki Google reCAPTCHA pomagamy uczyć się systemom OCR poprawnego rozpoznawania obiektów, czy też tekstów na zeskanowanych obrazkach zastępując pracę weryfikatorów przez grupę przypadkowych użytkowników sieci. W ten sposób realizując ideę reCAPTCHA udało się już w pierwszym roku jego istnienia zdigitalizować, aż 17 tyś. książek.
Pomimo jednak dosyć wysokiej skuteczności narzędzia oraz niewątpliwie wielkiej przydatności dla świata nauki stosunkowo często zdarzało się, że weryfikacja reCAPTCHA widoczna była dla realnych użytkowników internetu. Z tego powodu z czasem wprowadzono funkcję no CAPTCHA reCAPTCHA umożliwiającą potwierdzenie jednym kliknięciem, że nie jesteś botem. Proces ten znacznie usprawniła także wersja Invisible reCAPTCHA, która z kolei nigdy nie weryfikowała sesji, dla których istniało małe ryzyko, że stoi za nią nie człowiek a bot.
Aktualnie dostępna jest już trzecia, usprawniona wersja Google reCAPTCHA v3, a także Google reCAPTCHA Enterprise przeznaczone dla klientów biznesowych. Pomimo różnych kontrowersji związanych z działaniem jak i skutecznością narzędzia Google reCAPTCHA pozostaje ono do dziś jednym z najskuteczniejszych narzędzi do zabezpieczania strony internetowej przed botami. Szczególną zaletą jest fakt, że wdrożenie tego zabezpieczenia jest bardzo proste na systemach takich jak WordPress, dzięki dostępności darmowych wtyczek do integracji z Google reCAPTCHA.
To tyle krótkiej 🙃 długiej historii tego narzędzia. Jeżeli potrzebujesz wdrożyć Google reCAPTCHA na swojej stronie internetowej, a nie wiesz jak to zrobić to napisz do nas. A teraz przejdźmy do najważniejszej rzeczy, czyli rozwiązania problemu z komunikatem „Informacja dla właściciela witryny – wykryliśmy błąd: nieprawidłowy typ klucza”, który związany jest oczywiście z tym zabezpieczeniem.
„Informacja dla właściciela witryny – wykryliśmy błąd: nieprawidłowy typ klucza”
W pierwszej części tego poradnika przedstawiłem Ci działanie Google reCAPTCHA od strony użytkownika. Aby jednak samo zabezpieczenie działało poprawnie konieczne jest jego odpowiednie wdrożenie po stronie witryny internetowej. Wspomniany komunikat „Informacja dla właściciela witryny – wykryliśmy błąd: nieprawidłowy typ klucza” wygląda w taki sposób jak na przedstawionym poniżej obrazku:
I oznacza on, że narzędzie Google reCAPTCHA jest zintegrowane z Twoją stroną internetową, ale nie może ono z jakiegoś powodu działać poprawnie.
Jeżeli więc widzisz komunikat „Informacja dla właściciela witryny – wykryliśmy błąd: nieprawidłowy typ klucza” może oznaczać to, że:
❌ Wpisany jest niepoprawny klucz witryny
❌ Wpisany jest niepoprawny klucz tajny
❌ Do wskazanych kluczy przypisana jest inna domena
Wspomniane klucze możesz otrzymać na oficjalnej stronie narzędzia po przejściu do formularza rejestracji nowej witryny:
W tym miejscu także możesz dodać zweryfikowaną domenę, która będzie miała możliwość korzystania z Google reCAPTCHA. Dzieje się tak dlatego, że zabezpieczenie to pozostając włączone na naszej stronie internetowej działa tak na prawdę cały czas na serwerach Google. I właśnie z tego powodu wymagana jest odpowiednia weryfikacja kluczy oraz domeny internetowej.
Warto odnotować także fakt, że po przekroczeniu miliona wywołań w miesiącu lub 1000 na sekundę usługa staje się płatna.
Aby więc rozwiązać ten problem musisz wypełnić powyższy formularz wybierając etykietę, typ reCAPTCHA oraz dodając domenę, na której będziesz korzystać z tego zabezpieczenia. Na sam koniec zaakceptuj Warunki korzystania z usługi reCAPTCHA i przejdź dalej, aby uzyskać nowy klucz witryny oraz klucz tajny:
W obu polach zobaczysz ciąg znaków, który musisz skopiować i wkleić w odpowiednie miejsce na swojej stronie internetowej. Został on celowo przez nas ukryty ze względów bezpieczeństwa. W przypadku platformy WordPress podmiana klucza witryny oraz klucza tajnego Google reCAPTCHA jest stosunkowo prosta i wystarczy przejść do ustawień odpowiedniej wtyczki np. Contact Form 7. W przypadku pozostałych systemów CMS lub też stron zbudowanych w inny sposób może okazać się to zadanie znacznie trudniejsze w realizacji.
Gdy upewnisz się, że wprowadzone klucze są poprawne, a domena zweryfikowana to problem powinien zniknąć. Na sam koniec wyczyść cache przeglądarki internetowej lub najlepiej sprawdź działanie narzędzia w tzw. trybie prywatnym. Powodzenia 👌
Napraw razem z nami błąd „Informacja dla właściciela witryny – wykryliśmy błąd: nieprawidłowy typ klucza”
Jeżeli po przeczytaniu tego poradnika w dalszym ciągu widzisz błąd, a raczej komunikat „Informacja dla właściciela witryny – wykryliśmy błąd: nieprawidłowy typ klucza” to znak, że potrzebujesz pomocy naszych specjalistów 🤓 Skontaktuj się z nami za pomocą formularza kontaktowego i dowiedz się jak możemy pomóc Ci rozwiązać problem z narzędziem Google reCAPTCHA. Pamiętaj także, że jako eksperci od WordPress jesteśmy w stanie także pomóc Ci w każdym problemie dotyczącym tej platformy ☺️ zatem do usłyszenia niebawem ✋