Dlaczego 20% fraz generuje 80% zysku

Prawo Pareta opisuje wiele zjawisk z obszaru ekonomii i zarządzania. Sprawdzamy jak wykorzystać je na swoją korzyść w pozycjonowaniu.

SEO

Czym jest zasada Pareta

Mówiąc w dużym skrócie jest to zasada, która formułuje silną koncentrację statystyczną dla krzywej w punktach 0,2 i 0,8. Samą zasadę sformułował Joseph Juran, a nazwę tego prawa nadał imieniem włoskiego ekonomisty i socjologa Vilfreda Pareta.

To uniwersalne prawo odnoszące się do alokacji zasobów zostało zauważone przez Jurana i opisane w 1951r. w pracy o tytule Quality Control Handbook.

Aby jeszcze bardziej zobrazować tą prawidłowość wystarczy podać kilka przykładów zasady Pareta:

  •  20% klientów przynosi 80% zysków,
  •  20% materiału zajmuje 80% egzaminu,
  •  20% ubrań nosimy przez 80% czasu,
  •  20% pracowników generuje 80% produktów,
  •  20% tekstu pozwala zrozumieć 80% treści.

A co z pozycjonowaniem

Pozycjonując stronę internetową lub platformę e-commerce zazwyczaj decydujemy się na działania SEO dla więcej niż jednej frazy. Nawet rzetelna analiza wykonana przez specjalistę przed rozpoczęciem zlecenia nie gwarantuje oczekiwanych efektów, bowiem to rynek konsumentów weryfikuje plany jak i działania marketingowe.

Jednak niezależnie od ilości i jakości wybranych słów kluczowych znakomicie sprawdza się w tym przypadku zasada Pareta, którą potwierdza nasze wieloletnie doświadczenie:

Ze wszystkich pozycjonowanych fraz tylko 20% z nich generuje, aż 80% konwersji.

Ponieważ prawo te przekłada się na każdą dziedzinę naszego życia można wytłumaczyć je znacznie prościej: na 80% rezultatów przypada 20% zasobów.

Pytanie więc brzmi: jak w pozycjonowaniu znaleźć te dwadzieścia procent i zaoszczędzić swój czas oraz pieniądze?

W poszukiwaniu 20% Pareta

Łatwo można zatem zauważyć i wywnioskować, iż gdyby znaleźć źródło (w tym przypadku konkretną frazę), które generuje wspominiane 0,2 punktu statystycznego Pareta to znacząco można by podnieść produktywność pozycjonowania w Google.

Przedstawiamy zatem 4 wskazówki, które ułatwią to zadanie:

1. Wyznacz cel

Jeżeli chcesz osiągnąć wysokie pozycje w Google, które będą generować zyskowne konwersje musisz dokładnie określić co chcesz wypromować oraz dla kogo będzie przeznaczona Twoja oferta. Określ szczegółowo kryteria jakie mają spełniać zakładane przez Ciebie rezultaty pozycjonowania.

2. Zaplanuj działania

Gdy już masz jasno i klarownie określony cel podziel go na mniejsze części. Dzięki tem dużo łatwiej będzie Ci wybrać te frazy kluczowe, które generują zysk oraz odrzucić pozostałe, które marnują Twój czas i pieniądze. Tylko w taki sposób będziesz mógł dokładnie przyjrzeć się zasadzie 20/80.

3. Znajdź schemat

Posiadasz już jasno zdefiniowane i określone cele. Wiesz jakie produkty oferujesz oraz dla kogo są one przeznaczone. Teraz należy jednie znaleźć powtarzalny schemat, który będzie przyciągać Twoich nowych klientów. 

Wyobraźmy sobie, że zajmujesz się sprzedażą ubrań. Jakich słów używają Twoi klienci oraz jakie zadają pytania przed dokonaniem zakupu? Pamiętaj, że osoby wchodzące na Twoją stronę internetową to Ci sami ludzie, którzy kupują produkty stacjonarnie.

To samo dotyczy spotkań biznesowych, czy procesów tworzenia Twoich produktów oraz usług. Przeanalizuj dokładnie wybrane schematy, a jeszcze bardziej zawęzisz słowa kluczowe i wyeliminujesz pożeracze czasu oraz pieniędzy.

4. Wykorzystaj zasadę

Na podstawie wniosków i analiz będziesz mógł skorzystać w pełni z zasady Pareta i zwiększyć produktywność pozycjonowania strony internetowej.

Wyodrębnij 20% fraz kluczowych, które wygenerują największe zyski, a pozostałe 80% czasu przeznacz na obsługę nowych klientów. Pamiętaj jednak, że zasada Pareta to tylko statystyka, która nie zawsze daje dokładnie taki sam wynik. Może się on różnić i w zależności od sytuacji wynosić np. 10/90% albo 30/70%.

Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą na pozycjonowanie. Możesz także napisać do nas, a my wykonamy dla Ciebie bezpłatną analizę SEO.