W tym artykule dowiesz się czym jest Page Experience Signals, czyli nowy czynnik rankingowy w wyszukiwarce Giganta, który zacznie obowiązywać od 2021 roku. Przygotuj swoją stronę WordPress na aktualizację Page Experience Signals.
Google cały czas aktualizuje algorytm swojej wyszukiwarki internetowej, który swoją drogą jest jedną z najpilniej szczerzonych tajemnic współczesnego świata. O tym jak wiele aktualizacji wprowadza Google do swojej wyszukiwarki dowiesz się np. z tej strony.

Aktualizacje algorytmu wyszukiwarki Google na przykładzie wykresów algoroo.com.
Jak możesz zobaczyć na powyższym zrzucie ekranu, ostatnie większe aktualizacje w wyszukiwarce [wykres przedstawia rotację pozycji w Google – im więcej rotacji, tym większe zmiany w algorytmie wyszukiwarki Google] były w kwietniu i maju, czyli bardzo niedawno.
Jak twierdzi jednak samo Google:
Algorytm Google jest aktualizowany każdego dnia, a większe zmiany, o których informuje z wyprzedzeniem takie jak Page Experience Signals są jedynie po to, aby dać czas twórcom i właścicielom stron na przygotowanie się do nadchodzących zmian.
Jak więc już wiesz, nadchodzi nowy czynnik rankingowy zwany Page Experience Signals [całkowita liczba czynników rankingowych nie jest znana, lecz szacuje się ją na około 200 pozycji]. Co to oznacza dla Ciebie? Zmiany, zmiany i jeszcze raz zmiany!
Page Experience Signals – czynnik rankingowy Google od 2021 roku
Tak jak jakiś czas temu informowaliśmy Cię o nowych znacznikach linków takich jak Atrybuty rel=”sponsored” i rel=”ugc”, teraz informujemy Cię o Page Experience Signals.
Jakie zmiany więc wprowadzi Google wraz z Page Experience Signals? Można by powiedzieć, że wszystko to już było. Wskaźnik ten będzie określany na podstawie oceny strony pod kątem:
- Szybkości wczytywania strony www.
- Obsługi protokołu SSL.
- Dostosowania stron pod kątem urządzeń mobilnych.
- Bezpieczeństwa przeglądania strony.
- Braku uciążliwych reklam pełnoekranowych.
Widać to fajnie na poniższym schemacie od Google:

Czynniki rankingowe składające się na Page Experience w SEO.
O co więc tyle krzyku? Jak już wiemy z historii, aktualizacje Google potrafią wiele popsuć i czasami obrywają także strony, które na to nie zasłużyły [w dobry lub złym znaczeniu tego słowa]. W tej sytuacji, Google zapowiada zmianę algorytmu na prawie rok przed jego faktyczną datą wprowadzenia, a docelowo, obiecało nam potwierdzić dokładną datę na 6 miesięcy przed dniem „zero”.
Można więc zakładać, że będzie to bardzo duża zmiana w algorytmie Google, prawdopodobnie najważniejsza z jaką mieliśmy do czynienia od czasów aktualizacji pod kątem Mobile-Friendly. W przypadku powyższych punktów bardzo ciekawe informacje można wyczytać odnośnie optymalizacji strony pod kątem wytycznych takich jak LCP [największe wygenerowane treści], FID [opóźnienie przy pierwszym działaniu] i CLS [skumulowane przesunięcie układu]. Elementy te określane są wspólnie jako Core Web Vitals.

Core Web Vitals na przykładzie infografiki od Google.
Oznacza to, że Google jeszcze mocniej położy nacisk w Page Experience Signals na szybkość stron. Warto zwrócić także uwagę na kwestię odnośnie reklam pełnoekranowych, które mogą w swoim zakresie objąć także popupy z newsletterem.
Co istotniejsze, wpływ na końcową ocenę strony będą miały także jeszcze inne czynniki w ramach Page Experience Signals, które nie zostały póki co opublikowane, a o których damy znać jak tylko je poznamy [zaktualizujemy ten wpis].
Co jednak ciekawe, już teraz Google częściowo uwzględnia Page Experience w swojej ocenie szybkości działania strony internetowej. Aktualnie są to parametry Największe wyrenderowanie treści [Largest Contentful Paint – LCP] i Zbiorcze przesunięcie układu [Cumulative Layout Shift – CLS].

Google Page Experience w Google PageSpeed Insight.
Ok, a więc jak żyć i co robić w sytuacji, gdy masz stronę na WordPress? Jak przygotować ją pod kątem Page Experience Signals?
Page Experience Update a WordPress
Na ten moment absolutnie nic poza tym co już możesz przeczytać na naszym blogu. Jest niestety jeszcze za wcześnie, aby ocenić wpływ Page Experience Signals na pozycje Twojej strony w Google, jednak odeślemy Cię teraz do kilku naszych publikacji, których być może jeszcze nie znasz, a które mogą pomóc Ci przygotować stronę na nowy czynnik rankingowy:
- Pozycjonowanie stron w Google
- Jak przyśpieszyć WordPress
- WordPress SEO
- Pozycjonowanie WordPress
- Content Marketing
Te poradniki to kompendium najlepszej wiedzy w polskiej blogosferze, która pomoże Ci zoptymalizować stronę i content na WordPress pod kątem SEO.
Szykuje się także na to, że Page Experience Update w Google będzie dla wielu osób i firm momentem, w którym będą musiały się one zdecydować na całkowite przebudowanie strony [motywu] od podstaw. Więcej o tej usłudze u nas przeczytasz tutaj: Tworzenie Stron WordPress Krok Po Kroku.
Jak tylko zdobędziemy nowe informacje, zaktualizujemy ten wpis. Tymczasem podążaj za naszym blogiem przez subskrypcje newslettera i powiadomienia Push, aby być na bieżąco 💪 do usłyszenia!