AMP, czyli Accelerated Mobile Pages Project

Czym jest Google AMP, czyli Accelerated Mobile Pages Project i kiedy warto z niego skorzystać?

Google AMP

Google nieustannie pracuje nie tylko nad rozwojem swojej wyszukiwarki, ale również nad wydajnym, bezpiecznym i otwartym internetem. Na początku tego roku pisaliśmy artykuł Certyfikat SSL powoli staje się obowiązkowy, w którym jak mogliście przeczytać informowaliśmy was o zmianach, które już niedługo dotkną wszystkie strony internetowe. Chodzi o certyfikat SSL, który z staje się wymaganym standardem nowoczesnych i bezpiecznych stron internetowych. Czy tak samo będzie z Google AMP?

Projekt Google AMP

AMP to otwarty projekt samego Google, który postanowił zabrać się za wydajność stron otwierany na mobile. Jak wiadomo już z artykułu Mobilny indeks Google, czyli o co w tym chodzi nie powstanie osobna wyszukiwarka Google dla urządzeń mobilnych. Zamiast tego Google postanowiło wdrożyć AMP dedykowane tym urządzeniom. Więcej o tej technologi przeczytacie na oficjalnej stronie ampproject.org.

Narzędzie AMP pojawiło się pierwotnie w Google Search Console na początku 2016 roku. Dedykowane jest ono stronom internetowym posiadającym strony statyczne, czyli m.in. artykuły publikowane na WordPressie. Strony działające w technologii AMP opierają się na 3 elementach:

  • AMP HTML – Kod HTML z pewnymi ograniczeniami zapewniającymi niezawodne działanie oraz pewnymi rozszerzeniami, które umożliwiają tworzenie zaawansowanych treści wykraczających poza podstawowy kod HTML,
  • AMP JS – Biblioteka AMP JS zapewniająca szybkie renderowanie stron,
  • AMP Cache – Opcjonalny element, który odpowiedzialny jest za dostarczanie stron HTML opartych o AMP.

Szybkość, szybkość, szybkość

Tak można by w skrócie podsumować cel powstania Google AMP. Ta otwarta inicjatywa Google ma na celu przede wszystkim dostarczenie prostego narzędzia twórcom stron internetowych oraz webmasterom, które umożliwia przyśpieszenie wczytywania stron internetowych. W rzeczywiście tak też jest, dlatego strony internetowe korzystające z AMP ładują się błyskawicznie po kliknięciu w link.

Drugim czynnikiem, który stoi za powstaniem AMP jest oczywiście jeszcze większa kontrola Google’a nad treściami. Chociaż projekt AMP jest całkowicie otwarty i darmowy to jednak sposób jego działania budzi pewne wątpliwości.

Jak działa AMP?

Przyśpieszenie ładowania stron jest w AMP możliwe dzięki przechowywaniu całej podstrony w cache Google, dlatego działa ono tylko w przypadku stron statycznych. Otwierając jednak link kierujący do strony w technologii AMP zostaniemy poprowadzeni do witryny znajdującej się pod adresem Google. Oczywiście Google umożliwia wciąż śledzenie w ramach AMP użytkowników np. poprzez Google Analytics oraz używanie reklam Google AdSense.

Aby skorzystać z Accelerated Mobile Pages Project należy przede wszystkim posiadać witrynę zweryfikowaną w Google Search Console oraz ściśle przestrzegać reguły Google odnośnie witryn AMP. Jeżeli nasza strona internetowa wspiera Google AMP to z czasem pojawią się one zindeksowane w zakładce Przyśpieszone strony mobilne AMP.

Technologia AMP działa obecnie we wszystkich nowoczesnych przeglądarkach i jest wspierana m.in. przez serwisy takie jak:

  • Bing,
  • Twitter,
  • LinkedIn,
  • Yahoo,
  • Pinterest.

Istotne jednak jest, aby nasza strona przestrzegała wszystkich wymagań Google’a odnośnie projektu AMP. W innym wypadku w Search Console zobaczymy błędy, które uniemożliwią indeksowanie naszych stron i skorzystanie z korzyści jakie daje AMP.

SEO a AMP

Wdrażając na stronie internetowej Google AMP należy przede wszystkim mieć na uwadze wygodę i komfort użytkowników korzystających z naszego serwisu. Google oficjalnie dementuje, że AMP ma wpływ na SEO, jednak nie do końca jest to prawda. O ile samo AMP rzeczywiście może (lecz nie musi) nie mieć wpływu na pozycje w Google, to jednak szybkość wczytywania stron internetowych już taki wpływ posiada.

Ponadto zaletą stosowania AMP jest możliwość wyświetlania się naszych artykułów w karuzeli Google News. Zatem jest to dodatkowa promocja naszych wpisów w sieci i możliwość pozyskania nowych klientów lub czytelników.

Podsumowanie

Nasz serwis IT-Biznes.com, o którym pisaliśmy w artykule Sirius Pro właścicielem serwisu IT-Biznes.com korzysta z technologii AMP, dlatego będziemy bacznie obserwować rozwój tego projektu oraz jego wpływ na SEO. Gdy tylko będziemy posiadać nowe informacje na ten temat to na pewno się nimi z wami podzielimy.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o AMP lub potrzebujesz pomocy we wdrożeniu Accelerated Mobile Pages Project na swojej stronie internetowej napisz do nas poprzez zakładkę Kontakt.